nieuws

Picnic-stunt: pleitwedstrijd Verstappen-zaak

Branche & Bedrijf 1229

Picnic-stunt: pleitwedstrijd Verstappen-zaak

AMSTERDAM – Picnic houdt binnenkort een pleitwedstrijd voor rechtenstudenten. De online supermarkt wil op die manier leren hoe studenten denken over de regels als het gaat om het gebruik van social media.

Eerder dit jaar werd Picnic veroordeeld tot het betalen van €150.000 aan (het management van) Formule 1-coureur Max Verstappen, omdat de online supermarkt in een Facebook-filmpje een Verstappen-lookalike had ingezet. Het hoger beroep in deze zaak dient op korte termijn.

‘To Parodie or Not to Parodie’

Het hoger beroep was voor Picnic aanleiding voor de nieuwe stunt. De pleitwedstrijd wordt gehouden onder de noemer ‘To Parodie or Not to Parodie’: Verstappen vs Picnic revisited. ‘Omdat geschillen die voortvloeien uit het gebruik van social media relatief nieuw zijn, is het recht op dit gebied nog vol in de maak’, legt de online supermarktketen uit. ‘Picnic is benieuwd hoe de juristen van morgen, die zijn opgegroeid met social media, tegen deze materie aankijken.’

Studenten strijden in teams

Rechtenstudenten kunnen zich nu aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd. In teams strijden zij straks in drie rondes, elk met een eigen thema: Rechtmatigheid (moet dit mogen?), Schadevergoeding/schadeberekening (wat moet dit eventueel kosten?) en Maatschappelijk belang (waar willen we naartoe?). De uiteindelijke winnaars van de pleitwedstrijd mogen hun input leveren aan Picnic’s advocaat in de rechtszaak tegen Verstappen.

Lees ook: Verstappen blij met veroordeling Picnic

Reageer op dit artikel