nieuws

‘Hand op knip voor duurzamer voedselsysteem’

Branche & Bedrijf 532

‘Hand op knip voor duurzamer voedselsysteem’

AMSTERDAM – Slechts 37 procent van de Nederlandse consumenten is bereid om extra te betalen voor boodschappen om op die manier het milieu te sparen.

Tegelijkertijd denken 9 op de 10 Nederlanders dat ze de komende vijf jaar wel meer gáán betalen om het voedselsysteem te verduurzamen. Ruim een kwart van de mensen wil niet meer betalen om de milieu-impact te verminderen, 36 procent heeft zich nog geen mening gevormd. Dat blijkt uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van ABN Amro onder 2.065 consumenten heeft verricht.

Verborgen kosten buiten zicht

In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de ‘maatschappelijke kosten’ meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) volgens het nieuwste rapport van ABN Amro steeds meer in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn.

Liever extra betalen voor agf dan voor zuivel

De bereidheid meer te betalen om de milieu-impact van de voedselproductie te beperken, is ook afhankelijk van het type product. Zo zegt ruim de helft van de consumenten – die nooit (bewust) biologische producten kopen – bereid te zijn meer te betalen voor aardappelen, groente en fruit als het bodemleven en de biodiversiteit rond akkers worden verbeterd. Deze bereidheid is veel lager bij zuivelproducten (41,6 procent) en bij frisdranken en vruchtensappen (38,5 procent). Uit het onderzoek blijkt dat consumenten dan een gemiddelde prijsstijging van maximaal 9,6 procent gerechtvaardigd vinden. Consumenten die niet meer willen betalen, geven aan dat ze niet meer te besteden hebben (28 procent), het niet nodig vinden (28 procent) of dat de supermarkt genoegen moet nemen met minder marge (25 procent).

‘Belang TCA gaat verder toenemen’

ABN Amro verwacht dat het belang van TCA in de komende 5 jaar sterk toeneemt. ‘TCA is nog in ontwikkeling, maar wij beschouwen het als een belangrijke methode om alle positieve en negatieve maatschappelijke effecten van een voedselproduct een geldwaarde te geven en vervolgens tegen elkaar af te wegen. Vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Dit kan direct worden doorberekend in de prijs in de supermarkt, maar kan ook dienen als ‘schaduwprijs’. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren’, aldus Rob Morren, Sector Banker Food van ABN Amro. ‘TCA biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en aankoopkeuzes te maken. Consumenten zijn echter nog terughoudend om voor minder duurzame producten meer te betalen. Ze willen namelijk zeker weten dat de extra kosten die zij betalen ook daadwerkelijk worden ingezet voor verduurzaming, en niet zijn bedoeld om de winstmarges van partijen in de keten te verhogen.’

Reageer op dit artikel