nieuws

Greenpeace boos op foodfabrikanten over plastic

Branche & Bedrijf 701

Greenpeace boos op foodfabrikanten over plastic
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Actiegroep Greenpeace concludeert op basis van eigen onderzoek dat foodfabrikanten weinig tot niets doen om de hoeveelheid wegwerpplastic terug te dringen. Het Europees Parlement stemt woensdag over regelgeving die bedrijven moet verplichten wegwerpproducten te vermijden.

Greenpeace International ondervroeg elf grote producenten naar hun gebruik van plastic, hun beleid en ambitie. Volgens Greenpeace blijkt daaruit dat geen van de ondervraagde bedrijven beleid of plannen heeft om iets te doen aan de groeiende productie van wegwerpplastic. ‘In het huidige productietempo verviervoudigt de hoeveelheid wegwerpplastic tot 2050. We kunnen daar niet tegenop recyclen’, zo wordt Meike Rijksen, campagneleider plastic van Greenpeace geciteerd door het ANP.

Meer recycling dan vermindering

Uit het onderzoek zou blijken dat bedrijven meer denken aan recycling dan aan het verminderen van het gebruik. Ook zouden veel producenten niet weten of hun verpakkingen worden gerecycled of waar het wegwerpplastic na gebruik blijft. De ondervraagde bedrijven zijn Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Danone, Johnson & Johnson, Kraft Heinz, Mars, Nestlé, Mondelēz, PepsiCo, Procter & Gamble en Unilever. Geen van de bedrijven heeft volledige informatie verstrekt over hun plastic voetafdruk, stelt de actiegroep.

‘Geen voorlopers te identificeren’

‘We hoopten tijdens dit proces de voorlopers in de sector te identificeren, maar in plaats daarvan kwamen we erachter dat de hele sector verzuimt verantwoordelijkheid te nemen voor de plasticvervuiling’, zegt Rijksen.

Lees ook: Hoogvliet geeft weer aan Plastic Soup-stichting

Reageer op dit artikel