nieuws

Ekoplaza: blij met uitspraak Reclame Code Commissie

Branche & Bedrijf 857

Ekoplaza: blij met uitspraak Reclame Code Commissie

VEGHEL – Ekoplaza heeft in reactie op de uitspraak van de Reclame Code Commissie besloten om zijn 75 supermarkten met ingang van volgende week om te dopen tot de ‘Meest gifvrije supermarkt’.

Deze claim komt in de plaats van de pay-off ‘Enige gifvrije supermarkt’, waarmee Ekoplaza eerder deze zomer de campagne ‘Gifvrije supermarkt’ lanceerde.

‘Claim was te absoluut gesteld’

Directeur Erik Does van Ekoplaza: ‘Naar aanleiding van een klacht van een boer uit Winterswijk oordeelde de Reclame Code Commissie eerder deze week dat onze claim te absoluut is gesteld, omdat onze producten mogelijkerwijs – in zeer kleine hoeveelheden – residuen van biologische gewasbestrijdingsmiddelen bevatten. Daarbij wil Ekoplaza wel aantekenen – en dat staat ook in de uitspraak – dat wij in de laatste jaren geen enkel residu hebben aan getroffen waarbij de BNN-norm (0,01 mg/kg) werd overschreden.’

‘Blij dat we nauwlettend worden gevolgd’

Does: ‘Ik wil vooropstellen dat wij blij zijn dat onze voor- en tegenstanders ons in onze strijd, om consumenten bewust te maken van de gevolgen van landbouwgif en andere schadelijke stoffen op hun gezondheid, zo nauwlettend volgen. De Reclame Code Commissie gaat logischerwijs niet inhoudelijk in op deze klacht, maar oordeelt dat onze claim van gifvrije supermarkt té absoluut is. Dat motiveert ons om onze toch vaak vrij ingewikkelde boodschappen nog verder uit te leggen aan de consument. Die verdient het volledige en niet misleidende informatie te krijgen. Tegelijkertijd weet elke marketingprofessional en ondernemer dat je keuzes moet maken in je communicatie. Steeds meer consumenten geven immers de voorkeur aan korte heldere boodschappen. Wij zijn blij dat deze boer en de Reclame Code Commissie ons heeft gewezen op het feit dat wij wellicht hierin te kort door de bocht zijn gegaan over een onderwerp, dat ons elke dag weer bezighoudt.’

Ekoplaza mag niet naar Duits onderzoek verwijzen

Verder heeft de Reclame Code Commissie de klager in het gelijk gesteld dat Ekoplaza in haar communicatie niet mag refereren aan een Duits onderzoek waarin wordt gesteld dat al 76 procent van de insecten is uitgestorven, omdat dit niet representatief is in Nederland. De RCC stelt vast dat Natuurmonumenten constateert dat 66 procent is uitgestorven. Does: ‘Wij gaan hier niet tegen in verweer. Sterker nog, wij zijn blij dat deze ondernemer ons wijst op het feit dat wij nu nog de kans hebben om 10 procent meer insecten te redden dan wij aanvankelijk dachten. Dat geeft ons extra moed om de strijd tegen het gebruik van schadelijke stoffen en de daaruit voortvloeiende chemische stress voor mens en dier onverminderd door te zetten.’

Gif-dossier en flyers

Naast het aanpassen van de pay-off en het bijbehorende logo, doet Ekoplaza meer. De keten is voornemens om op korte termijn flyers in de winkels te leggen, waarin zij ‘genuanceerd uitleg’ geeft over strijd en keuze voor biologische gewasbestrijdingsmiddelen. Daarnaast opent Ekoplaza binnenkort op haar website een dossier over gif.

Zie ook: Ekoplaza deed onterecht gifvrij-claim

Reageer op dit artikel