nieuws

Koopavond wint weer aan populariteit bij klant

Branche & Bedrijf 576

AMSTERDAM – Aan de teruglopende drukte op koopavonden lijkt een einde gekomen. Volgens onderzoeksbureau RMC trokken Nederlandse winkelcentra en binnensteden in de eerste helft van dit jaar op donderdag- en vrijdagavonden weer meer bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar.

Koopavond wint weer aan populariteit bij klant
Foto: ANP

Op de donderdagavonden telde RMC een plus van 4 procent. Op de vrijdagen gingen de bezoekersaantallen gemiddeld met 9 procent omhoog. De afgelopen jaren werd het op koopavonden juist steeds rustiger. Op donderdagavonden was de drukte in sommige steden zelfs gehalveerd. De koopavond afschaffen is de laatste tijd dan ook een veelgehoord geluid, aldus de onderzoekers. Vooral kleine winkeliers hebben de neiging om dan maar voor de steeds populairder wordende koopzondag te kiezen. Volgens RMC is dat toch niet zo’n goed idee: winkeliers zouden juist voor zowel koopavond als koopzondag moeten gaan.

Totale drukte in winkelstraat juist gedaald

‘Onlinewinkels zijn immers altijd open”, merken de onderzoekers op. Kleine zelfstandige retailers zouden hun problemen met personeelsbezetting op koopavond kunnen oplossen door bijvoorbeeld ’s ochtends wat later open te gaan. ‘Het is onvermijdelijk om mee te bewegen met het veranderende winkelgedrag om als winkel of winkelgebied te overleven.’ Waar de drukte op koopavond weer in de lift zit, is de totale drukte in de winkelstraat in de eerste zes maanden van het jaar juist met 1,6 procent afgenomen. Wel zijn de verschillen tussen steden groot, vaak afhankelijk van de periode waarin de permanente koopzondag is ingevoerd, de grootte van het winkelgebied en het aantal aanwezige toeristen.

Lees ook: Jongere shopt liever op zondag dan online

Reageer op dit artikel