nieuws

Picnic en AH.nl krijgen hoogste rapportcijfer

Branche & Bedrijf 3182

Picnic en AH.nl krijgen hoogste rapportcijfer

DEN HAAG – Nederlandse onlinesupermarkten krijgen dikke voldoendes van een panel van de Consumentenbond. Picnic (8,9) en AH.nl (8,5) krijgen de hoogste cijfers in het onderzoek dat is gepubliceerd in het juli/augustus-nummer van de Consumentengids. Met een toch nog fraaie 7,9 krijgen Deen, Ekoplaza en Jumbo relatief het laagste cijfer.

De bond vroeg ruim 1100 consumenten waarom zij hun boodschappen laten bezorgen en naar hun ervaringen daarmee. Het levert de supermarkten een gemiddeld rapportcijfer van 8,3 op. Kwaliteit en versheid van de producten zijn het belangrijkste voor consumenten bij de waardering van een online supermarkt. Ook is het van belang dat de bezorger op tijd komt en vriendelijk is.  De voornaamste redenen om online boodschappen te doen zijn: niet zelf hoeven sjouwen (55%), tijdsbesparing (43%), de deur niet uit hoeven (37%) en de drukte in de supermarkt vermijden (34%). Daarnaast zijn ook aanbiedingen een reden om online boodschappen te doen, net als persoonlijke omstandigheden als ziekte, slecht ter been zijn of kleine kinderen die thuis zijn.

Albert Heijn heeft meeste online klanten

Bij het panel van de Consumentenbond deed 56 procent in de afgelopen zes maanden het vaakst boodschappen bij de websupermarkt van Albert Heijn. Jumbo was bij 27 procent de voornaamste websuper, terwijl Picnic en Plus beiden door 13 procent van de ondervraagden wordt gebruikt. ‘Albert Heijn heeft het grootste assortiment en voor ruim de helft van de klanten is dat de belangrijkste reden om deze bezorgdienst te gebruiken’, schrijft de bond. Ekoplaza doet het logischerwijs vooral goed bij klanten die op zoek zijn naar biologisch en/of duurzaam assortiment, terwijl klanten van Vomar, Coop, Deen en Plus extra geïnteresseerd zijn in aanbiedingen. Bij Picnic is de gratis bezorging de belangrijkste reden voor consumenten om daar de online boodschappen te doen. Bij Jumbo springen het ruime assortiment en de de lage productprijzen eruit. Ook bij Hoogvliet zijn lage productprijzen belangrijk voor klanten.

Klachten worden vrijwel altijd goed afgehandeld

De Consumentenbond vroeg ook hoe vaak het misgaat bij bestellingen. Voor de grootste groep van de ondervraagden (29%) is dit een enkele keer, terwijl 11 procent zegt dat er geregeld fouten worden gemaakt. In totaal geeft 41 procent aan klachten te hebben. Het ontbreken van producten of de levering van verkeerde of beschadigde producten zijn de meest voorkomende klachten. Bij éénvijfde van de ondervraagden ging de klacht over bedorven of niet-verse producten. Jumbo, Deka en Albert Heijn maken volgens de respondenten van de Consumentenbond het vaakst fouten, Deen, Hoogvliet en Deka het minst vaak. Klachten worden vrijwel altijd naar tevredenheid opgelost.

Online supermarkten

Picnic 8,9
Albert Heijn 8,5
Hoogvliet 8,3
Dekamarkt 8,1
Coop 8,1
Plus 8,1
Spar 8,1
Vomar 8
Deen 7,9
Ekoplaza 7,9
Jumbo 7,9
Poiesz is ook onderzocht, maar had onvoldoende waarnemingen voor een rapportcijfer

Lees ook: Food Data: Wat doet online met het rendement?

Achtergrond op Foodmagazine.nl: Online boodschappen: de stand van zaken

Reageer op dit artikel