nieuws

GfK: Spar beste On the Move-formule

Branche & Bedrijf 763

GfK: Spar beste On the Move-formule

DONGEN – Spar is de door klanten best gewaardeerde out of home-formule binnen het zogenaamde On the Move-segment, blijkt uit GfK-onderzoek.

Spar weet, volgens haar klanten, vooral op gezond, genieten en gastvrij het verschil te maken, meldt marktonderzoeker GfK. Daarmee scoort de formule als beste Out of Home formule binnen het On the Move-segment. AH to go en BP krijgen na Spar de hoogste waardering binnen het segment ‘On the Move’. Spar laat in een persbericht weten ‘supertrots te zijn op dit behaalde resultaat.’

Foodretail deed intrede in petrol

Volgens Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK, gebeurde er het afgelopen jaar veel binnen het segment On the Move: ‘Met name foodretail formules zoals Spar deden hun intrede langs de weg, op het station en in de binnenstad. Dit terwijl de gevestigde formules vaak al voor een strategisch vraagstuk stonden in relatie tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen en overheidsbeleid.’

Spar relatieve nieuwkomer

Spar is een relatieve nieuwkomer in het segment on the go. De supermarktformule opende januari 2017 zijn eerste Spar Express-vestiging bij een benzinestation in Geertruidenberg. In december werd bekend dat wegens het succes alle 130 benzinestations van de EG Group in Nederland een Spar Express-vestiging krijgen.

Assortiment afhankelijk van locatie

Niet alle stations krijgen hetzelfde assortiment. Dat is afhankelijk van de locatie van het tankstation. ‘Naast grab & go, aangevuld met broden, maaltijden, salades en soepen voor thuisconsumptie bij de tankstations langs de snelweg, zal er ook een aangepast assortiment zijn met grab & go en een ruimer assortiment aan boodschappen voor de tankstations in de buurt’, meldde Spar destijds.

Gemak, gezond en genieten

In totaal zijn door GfK 67 Out of Home-formules in verschillende segmenten gewaardeerd op de zogenaamde ‘7 Gs’: gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal. Het is in middels de achtste editie van dit jaarlijkse onderzoek. Bagels & Beans kreeg de beste waardering binnen het ‘Coffee & Lunch’ segment, NS-formule Julia’s is de best gewaardeerde formule in ‘Fastservice’. Cateraar Hutten krijgt de beste waardering in ’At Work’.

Reageer op dit artikel