nieuws

Supermarktomzet stijgt met 2,5 procent

Branche & Bedrijf 3101

Supermarktomzet stijgt met 2,5 procent

DEN HAAG – Supermarkten zagen hun omzet het afgelopen kwartaal met 2,5 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar dezelfde periode. De omzet van speciaalzaken, zoals slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters, nam met 2,2 procent af.

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. De omzet in de detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar weer toegenomen.

17e kwartaal op rij

Het is al het 17e kwartaal op rij dat er meer wordt uitgegeven in winkels. Wel nam bij winkeliers het vertrouwen flink af. De omzet groeide met 2,7 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van 2017. De hoeveelheid verkochte producten ging met 2,3 procent omhoog. De omzet van webwinkels groeide met 21,7 procent.

Klik onderstaande grafiek aan voor vergroten:

Omzetgroei voor rekening supermarkten

In de foodsector namen de supermarkten alle omzetgroei voor hun rekening (plus 2,5 procent). Bij speciaalzaken, zoals slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters, werd juist 2,2 procent minder besteed.

Vertrouwen ondernemers daalde

In de non-foodsector deden meubelwinkels (plus 4,8 procent) en drogisterijen (plus 4 procent) goede zaken. Met name speelgoedwinkels en verkopers van schoenen en lederwaren hadden het zwaar, met omzetdalingen van respectievelijk 13 en 9,2 procent. Het vertrouwen van ondernemers daalde van 14,8 naar 2,4, waarbij een waarde boven de nul een positief vertrouwen aangeeft. De scherpe daling wordt volgens het CBS veroorzaakt door lagere omzetverwachtingen en gerealiseerde omzet. Ook hebben winkeliers een slechter oordeel over de voorraadposities.

Zie ook: Omzetgroei detailhandel houdt aan

Reageer op dit artikel