nieuws

Boer (Ahold) blikt terug: stop kindermarketing

Branche & Bedrijf 2413

Boer (Ahold) blikt terug: stop kindermarketing

ZAANDAM – In een interview met het Financieele Dagblad blikt Dick Boer terug op zijn carrière als Ahold-ceo. Op online is altijd gas gegeven, het eigen merk moest prominenter en kindermarketing moet de wereld uit.

Dat zijn enige uitspraken in het FD van de topman die het stokje overgeeft aan opvolger Frans Muller. ‘De industrie moet wereldwijd stoppen met marketing van ongezonde producten gericht op kinderen’, zegt Boer. Boer ziet een rol voor de supermarkt als coach van de klant naar een gezonde levensstijl: ‘We kunnen niet dwingen, hè. Wij kunnen informeren, wij kunnen helpen onze producten gezond en lekker te maken.’

Aandeelhouderswaarde is verdubbeld

Boer kwam op na het schandaal rondom US Foodservice waarbij niet behaalde bonussen al als omzet werden en winst werden ingeboekt. Pas in 2011 werd hij de hoogste baas binnen Ahold. Onder zijn bewind is de aandeelhouderswaarde meer dan verdubbeld, laat hij weten. Toch ziet hij zich als retailer met een strategische blik. Zijn analyse na het schandaal: ‘We focussen op supermarkten en willen de nummer één of twee in de business zijn’

Eigen merk versterken

Een van de manieren om dat te bereiken noemt Boer in het interview het versterken van het eigen merk. ‘Want ik vond dat we niet alleen een winkel moesten zijn die producten verkoopt met een merk erop, maar dat we zelf een merk moesten zijn. (….) De ambitie was 40 procent eigen merken in de VS.’ Over online: ‘We hebben hier altijd gas op gegeven. Als lokale concurrentie de minimale ordergrootte verlaagt,  doen wij dat ook.’ Dat laatste geldt overigens niet voor Picnic in Nederland.

Lees ook: Dick Boer treedt af bij Ahold Delhaize

Reageer op dit artikel