nieuws

AvroTros Opgelicht waarschuwt voor ‘AH-enquête’

Branche & Bedrijf 5376

AvroTros Opgelicht waarschuwt voor ‘AH-enquête’

HILVERSUM – Het  tv-programma Opgelicht?! van AvroTros waarschuwt voor een valse e-mail waarin Albert Heijn klanten vraagt om mee te doen aan een onderzoek.

Door deel te nemen aan de enquête zouden mooie prijzen zijn te winnen, zo wordt in de e-mail beloofd. ‘Wees alert! Hier zitten flinke haken en ogen aan’, waarschuwt Opgelicht?! Albert Heijn is namelijk niet de afzender van de mail. Dat blijkt een malafide organisatie te zijn. Klanten die en enquête invullen komen vast te zitten aan een moeilijk opzegbaar duur abonnement op een online  entertainmentdienst. Opgelicht adviseert niet op de uitnodiging in te gaan.

Kleine lettertjes

Mensen die op de button in de mail klikken komen zoals verwacht inderdaad terecht bij een enquête. Nadat vragen zijn beantwoord over de supermarkt, wordt zichtbaar welke prijzen er zijn te winnen. In kleine lettertjes onderaan de website staat dat Albert Heijn niets met het bericht heeft te maken, terwijl die indruk wél wordt gewekt.

AvroTros-programma Opgelicht waarschuwt voor valse ‘AH-enquête’

Bron: Website Opgelicht?!

Annuleren lastig

Deelnemers moeten vervolgens kiezen voor welke prijs ze in aanmerking willen komen. Op een volgende pagina moeten ze persoonlijke gegevens in vullen. Onderop de pagina staat wat de consequenties zijn. Door hun gegevens in te vullen, nemen deelnemers een abonnement op een online entertainmentdienst die €74 per maand kost. Om dit op te zeggen moet binnen drie dagen worden gereageerd. Uit berichten op internet blijkt dat annuleren moeizaam verloopt, aldus Opgelicht?!

Meer oplichters actief

Op de website Fraudehelpdesk is te lezen dat meer oplichters de namen van supermarkten gebruiken om hun slachtoffers te misleiden. Zo worden er bijvoorbeeld ook Appjes namens supermarktketens zoals AH, Jumbo en Lidl gestuurd die bedoeld zijn om e-mailadressen te ontfutselen.

Reageer op dit artikel