nieuws

Marqt stapt in app tegen verspilling

Branche & Bedrijf 1778

Marqt stapt in app tegen verspilling
Foto: Marqt

AMSTERDAM – De alternatieve supermarktketen Marqt sluit zich aan bij de Too Good To Go-app die voedselverspilling tegen wil gaan. In vier winkels in Amsterdam en Den Haag kunnen consumenten voortaan voordelig producten kopen om zo te voorkomen dat deze moeten worden weggegooid.

Marqt voegt zich bij een groeiende groep partners van de app die inmiddels in de vier grote steden actief is. Too Good To Go begon in januari in Amsterdam met 25 partners. Inmiddels zijn er 225 partners in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Bekende partners zijn onder meer Mercure Hotels, Vlaamsch Broodhuys en Sushi Time. Ook Ekoplaza doet met enkele winkels mee. En nu dus ook Marqt met vier vestigingen.

Thijs Fleuren, ceo van Marqt, legt uit waarom de keten meedoet met de app. ‘Marqt staat voor smaakvol en puur eten. Producten die worden gemaakt ten bate van mensen, behoud van natuur & milieu en zorg voor dieren. Als waarborg hiervoor verhandelen wij alleen tegen een eerlijke prijs, dat is de prijs waar mensen iets goeds voor kunnen maken, zonder dat de rekening wordt doorgeschoven naar de natuur, het milieu, de dieren of onze eigen gezondheid. Too Good to Go helpt ons om verspilling in de voedselketen te minimaliseren.’

Nog volop ambities in 2018

De Too Good to Go-app heeft nog volop ambities in de lopende jaargang. De onderneming wil nog voor het einde van het jaar in alle provincies actief zijn. Inmiddels zouden al 10.000 maaltijden zijn gered. De partners kunnen de app dagelijks gebruiken om aan te geven welke producten ze over hebben in hun winkel. Zo wordt eten niet weggegooid aan het eind van de dag, maar gaat het naar betalende klanten. Zij kunnen een box bestellen met daarin overgebleven producten van winkels.

‘Het is telkens een verrassing wat er in de box zit’, zo werd eerder Marieke Graat van de app geciteerd op Distrifood.nl. ‘Met deze app willen wij vooral een verschil maken in de aanpak van voedselverspilling, dat lukt alleen als we samenwerken. Het is daarom extreem makkelijk voor ondernemers om de app dagelijks te gebruiken en voor klanten elke keer een spannende verrassing om een zogenoemde magic box op te halen. De impact op voedselverspilling in retail en foodservice leidt uiteindelijk ook tot meer bewustwording thuis’, zei Joost Rietveld, country manager van Too Good To Go Nederland, bij de lancering in januari.

Lees ook: Plus actief in strijd tegen voedselverspilling

Reageer op dit artikel