nieuws

Kassa wijst kritiek op prijstest van de hand

Branche & Bedrijf 3795

Kassa wijst kritiek op prijstest van de hand

HILVERSUM – Met ons prijsonderzoek is helemaal niets mis. Dat is samengevat de reactie van Kassa op de kritiek op een recente prijstest van het programma.

Jumbo maakt er momenteel goede sier mee. De formule kwam onlangs als goedkoopste uit de bus van het prijsonderzoek en dat resultaat wordt nu met regelmaat gecommuniceerd door de formule uit Veghel. Dat Jumbo de uitslag uitmelkt is logisch, maar hoe relevant is die test eigenlijk? Volgens verschillende vooraanstaande retailexperts en prijsonderzoekers totaal niet. Dat maakten ze recent duidelijk tegen Distrifood. Het oordeel samengevat: Een prijsmeting met slechts 26 budgetproducten, waarin ook nog eens wordt gesteld dat Coop goedkoper is dan Aldi én waarin het beeld ontstaat dat prijzen in supermarkten met bijna 8 procent zijn gestegen, valt domweg niet serieus te nemen.

Kassa zegt bij monde van redacteur Rob Meekes weliswaar open te staan voor kritiek, maar dat er met de gekozen methode niets mis is. ‘We kopen de goedkoopste variant van de producten die op het boodschappenlijstje staan. Dit geeft een beeld van de prijzen aan de onderkant van de markt waar een gemiddeld huishouden mee te maken heeft. In vergelijking met iets meer dan een jaar geleden bij de vorige meting blijken de prijzen van de producten in Kassa’s Boodschappenmandje met 8 procent gestegen… Behalve een beeld van de totale prijsontwikkeling van Kassa’s Boodschappenmandje, wil Kassa in beeld brengen hoe de prijs van verschillende producten zich heeft ontwikkeld. Daarvan behandelen we de opvallende uitschieters in een studiogesprek met Paul Moers (die in de uitzending als expert het woord doet, red.). Hij biedt op een heldere manier uitleg bij de resultaten en doet voorspellingen hoe de prijs van producten zich gaat ontwikkelen. Kassa staat volledig achter deze uitzending en de gehanteerde aanpak.’

In het onderzoek worden prijzen genoteerd van één locatie (Utrecht), terwijl verschillende formules verschillende prijslijnen hanteren (o.a. winnaar Jumbo). Waarom heeft Kassa voor het maken van de test geen rekening gehouden met dit gegeven?

‘Voor Kassa’s boodschappenmandje is dit jaar onderzoek gedaan bij een locatie in de regio Utrecht van zes supermarktketens die landelijke spreiding hebben. In het mandje zitten 26 producten die een gemiddeld huishouden in huis kan hebben… Het is bij Kassa bekend dat de prijzen van Jumbo per vestiging kunnen verschillen. Daar hebben we bij de voorgaande aflevering van Kassa’s Boodschappenmandje ook bij stilgestaan. In het onderzoek van de Consumentenbond over de prijsvoering van Jumbo zijn de vestigingen in drie categorieën ingedeeld. De meeste vestigingen van de keten zitten in de duurste categorie. Kassa heeft de boodschappen bij de Jumbo ook gedaan in een vestiging die in de duurste categorie valt.’

Verschillende prijsonderzoekers stellen dat een onderzoek met 26 budgetproducten geen enkele waarde heeft.

‘Onze test is een toevoeging op wat anderen doen. Het is inderdaad qua omvang een beperkte test, maar het gaat wel degelijk om producten die een gezin in huis wil hebben… Het is goed om te benadrukken dat het gaat om de goedkoopste producten die een supermarkt verkoopt. Dat is volgens Paul Moers wat anders dan waar Nielsen naar kijkt in zijn prijsvergelijking. In die vergelijking gaat het volgens Moers om een veel breder assortiment. We denken dat de prijsontwikkeling van de goedkoopste producten voor ons publiek ook interessant is.’

Kassa gebruikt eenzelfde lijstje als vorig jaar. Geeft het daarmee supermarkten niet de kans om vooraf in te springen op de test, door tijdelijk de prijzen te verlagen in de aanloop naar het onderzoek?

‘Het is bij supermarkten niet bekend op welk moment in het seizoen we onze prijsvergelijking maken. In het verleden hebben we het vaker in het seizoen gedaan, dit jaar waren we zoals gemeld 1,5 maand later dan in 2017. Kassa kan niet uitsluiten dat supermarkten de prijzen van producten die op het boodschappenlijstje staan bewust laag houden.’

In de test komt een relatief dure formule als Coop goedkoper uit de test dan discounter Aldi. Was de uitkomst aanleiding om te onderzoeken of de test wel relevant is?

‘Bij het onderzoek een jaar geleden heeft Kassa de regels van het boodschappenmandje aangepast. Tot die aflevering werden de producten bij de Aldi en Jumbo vergeleken met de huismerken van andere producten. Dit is losgelaten om tot een pure prijsvergelijking te komen. Sindsdien speelt productkwaliteit dus geen rol meer in Kassa’s Boodschappenmandje. Dat is ook iets wat we in de uitzending hebben benoemd. Met de producten in Kassa’s Boodschappenmandje is te zien dat Jumbo en Coop met hun budgetproducten interessant kunnen zijn voor mensen voor wie een lage prijs zwaarder weegt dan kwaliteit.’

Heeft Kassa de resultaten getoetst bij de verschillende supermarktketens en de formules om een reactie gevraagd?

‘Aldi en Lidl zijn niet blij met de aanpassing in de opzet van Kassa’s Boodschappenmandje. In onze uitzending heeft Paul Moers daar aandacht aan besteed door te benadrukken dat het enkel om een prijsvergelijking gaat en niet om een prijs-kwaliteitvergelijking. Moers heeft uitgelegd dat Lidl en Aldi heel ver zijn in het leveren van veel kwaliteit voor een lage prijs. Supermarkten zijn voor uitzending ingelicht, opmerkingen over verkeerde prijzen zijn gecontroleerd en waar nodig aangepast. Eventueel commentaar van supermarkten is waar mogelijk in de uitzending verwerkt en uitgebreider aan bod gekomen in een artikel op onze site. In dat artikel is verder ingegaan op het commentaar van Aldi en Lidl en de reactie van Plus. Coop, Jumbo en Albert Heijn hadden geen verder commentaar.’

Wat doen jullie nu met de geuite kritiek? Is de kritiek volgens Kassa terecht (of niet), is Kassa verbaasd over de kritiek en is er een deel van de kritiek die de redactie ter harte neemt en meeneemt naar het volgende prijsonderzoek?

‘Kassa staat open voor kritiek van bijvoorbeeld supermarkten, mensen uit de sector of bijvoorbeeld ons publiek. Eventuele opmerkingen of commentaar zullen we zoals altijd bespreken op de redactie. Aan de hand daarvan beoordelen we of het nodig is om in de toekomst waar nodig onze werkwijze te veranderen of aan te scherpen.’

Zie ookPrijswatchers kraken onderzoek van Kassa

Reageer op dit artikel