nieuws

‘AH meest duurzame supermarkt’

Branche & Bedrijf 5427

‘AH meest duurzame supermarkt’
Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing van AH, nam de award voor hoogst genoteeerde supermarkt in de Sustainable Brand Index in ontvangst. Foto; Sustainable Brand Index

Amsterdam –  Albert Heijn is met een negende plaats in de Sustainable Brand Index in de ogen van de consument de meest duurzame supermarkt van Nederland. Tony’s Chocolonely eindigt overall op een.

Albert Heijn voert de uitgesplitste  lijst (Grocery Stores) met supermarkten aan in de Sustainable Brand Index (SBI) waarin consumenten bedrijven op verschillende aspecten van duurzaamheid waarderen. Marktleider AH wordt gevolgd door Lidl op twee en Jumbo op drie. Plus, volgens het consumentenpanel van GfK de meest duurzame super van Nederland, eindigt op plaats vier. Coop, Dirk, Aldi en Spar eindigen respectievelijk op de plaatsten vijf tot en met acht. Overige supermarktketens zijn niet in de index opgenomen. Een eerste selectie van bedrijven heeft plaats op onder meer het marktaandeel.

Tony’s Chocolonely

De algehele ranglijst, die donderdag in Amsterdam werd gepresenteerd,  wordt aangevoerd door Tony’s Chocolonely. In de top tien staan met Zonnatura (4) en Albert Heijn nog twee foodbedrijven.  In de categorie Food & Beverage,  met 44 bedrijven, staat Zonnatura na Tony’s Chocolonely op twee en Campina op drie. Zonnatura voerde vorig jaar deze ranglijst nog aan.

La Place

Jumbo kan naast de derde plaats in de categorie supermarkten nog een succes bijschrijven. In de categorie Restaurants voert La Place de ranglijst aan, gevolgd door McDonald’s.

Vijfduizend consumenten

Voor het samenstellen van de ranglijst. die dit jaar voor de tweede keer in Nederland verscheen, is zowel kwalitatief als  kwantitatief onderzoek gedaan onder 5000 Nederlandse consumenten. In totaal zijn bijna 150 bedrijven en merken beoordeeld. Merken die de ranglijst haalden zijn op zijn minst door 1000 consumenten beoordeeld in het kwantitatieve onderzoek. Die beoordeelden de bedrijven/merken op zaken zoals sociale en maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid.

Duurzaamheid beïnvloedt aankoop

Nederlandse consumenten vinden dat bedrijven vooral oog moeten hebben voor gezondheid/welzijn, klimaat verantwoorde consumptie en productie. 79 procent zegt dat duurzaamheid hun koopbeslissingen beïnvloedt.

De ranglijst met supermarkten

Reageer op dit artikel