nieuws

AH wijzigt productnaam na nominatie Windei

Branche & Bedrijf 3644

AH wijzigt productnaam na nominatie Windei

ZAANDAM – AH verandert de naam Muesli vezelrijk na de nominatie voor het Gouden Windei.

De Muesli vezelrijk is volgens actiegroep Foodwatch de minst vezelrijke (niet krokante) muesli van het AH eigen merk.

Vanaf week 3 van 2018

AH heeft aan Foodwatch laten weten ‘Vezelrijk’ uit de naam te halen. Het nieuwe product zal vanaf week drie van 2018 in de winkels liggen. De muesli zal dan waarschijnlijk ‘Muesli stukjes dadel, abrikoos en rozijnen’ gaan heten. Foodwatch vindt dat in de nieuwe naam het meest voorkomende fruit – de rozijnen – als eerste genoemd zou moeten worden.

Suikergehalte halveren

Verder gaat Unilever het suikergehalte in haar Conimex Ketjap manis gold halveren naar aanleiding van de nominatie. Ook heeft Innocent de naam van haar drankje Superjuice Framboos & kers aangepast. Alle drie de producten zijn vorige week gekandideerd voor de lopende verkiezing van het Gouden Windei van Foodwatch, een verkiezing voor het meest misleidende product.

Andere genomineerden

De andere genomineerden zijn: Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, Lidl Volkoren scharreleierkoeken en Aldi Mama nature citroenconcentraat. De kalfsleverworst van Aldi bevat volgens Foodwatch geen kalfslever en de volkoren eierenkoeken van Lidl slechts 6 procent volkorenmeel. Het ‘Boerenmaïs’-brood van Jumbo bevat volgens Foodwatch geen maïsmeel. ‘En voor de maïsuitstraling ligt er wat maïsgries bovenop en een geel kleurtje dankzij kurkuma-extract’, aldus Foodwatch. Het Aldi Mama Nature citroenconcentraat is volgens Foodwatch eigenlijk verdund citroensap, met viervijfde water.

 

Reageer op dit artikel