nieuws

Jongere bereid meer te betalen voor online food

Branche & Bedrijf 1436

Jongere bereid meer te betalen voor online food

AMSTERDAM – Een meerderheid van jongeren is bereid om tot 15 procent meer te betalen voor producten bij onlinespeciaalzaken.

Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro over de toekomst van speciaalzaken, dat donderdag verscheen.

Voeding onderdeel identiteit

Volgens de bank zien steeds meer jongeren (16-29 jaar) voeding als een belangrijk onderdeel van hun identiteit. Dat gegeven zou speciaalzaken kansen bieden, zo betoogt de bank. Een goede manier om jongeren aan te spreken is internet. 52,5 procent van de 16- tot 29-jarigen is bereid om 15 procent meer te betalen voor een product ten opzichte van de fysieke speciaalzaak.

Jongeren enigen die meer willen betalen

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren wel de enigen zijn die meer willen betalen voor online food. Meer dan 68 procent van de consumenten zegt online niet meer te willen betalen dan offline. Vooral onder oudere doelgroepen is de animo nog beperkt.

Betalen van verzendkosten

Het moeten betalen van verzendkosten is de op één na meestgenoemde reden om voeding niet online te kopen. 37, 8 procent van de klanten haakt hierdoor af. 43,7 procent bestelt niet omdat ze producten niet kunnen vasthouden of controleren.

Alkmaarse kaasboer

Om online en offline beter op elkaar te laten aansluiten, hield ABN Amro vorige week een experiment met een Alkmaarse kaasboer, waar webshopklanten live in de winkel keken en vragen konden stellen aan de kaasboer.

Meer over het omnichannel-experiment van ABN Amro en kaasboer in Distrifood van 30 september.

Reageer op dit artikel