nieuws

Scapp Retail – de slimmere, goedkopere Zelfscan App

Branche & Bedrijf 3463

Scapp Retail – de slimmere, goedkopere Zelfscan App
Scapp Retail - de betere oplossing voor zelfscannen

Zelfscannen biedt een enorm voordeel voor de supermarkt. Maar de kosten voor aanschaf, onderhoud en vervanging zijn zeer hoog, de fysieke ruimte is een belasting voor de winkelvloer en de supermarktscanners van vandaag zijn morgen alweer achterhaald. De Zelfscan App van Scapp Retail biedt een aantrekkelijk alternatief: slimmer en veel goedkoper.

Sponsored content door Colleqtive

Zelfscanning heeft zich in de afgelopen tien jaar voldoende bewezen. De voordelen van het zelf scannen door de consument zijn duidelijk: het overslaan van de extra handelingen van uitladen en weer inladen bij de kassaband bieden snelheid voor de consument, minder arbeidsuren voor de supermarkt, een hogere kassa-omzet per uur en kortere wachttijden bij de reguliere kassa.
Er zijn echter nadelen aan zelfscanning. De investeringen per filiaal voor de aanschaf van het systeem zijn bijzonder hoog en kunnen gemakkelijk oplopen tot € 100.000,-. Daarnaast slokt de kiosk met handscanners en uitleesapparatuur een flink deel van de winkelvloer op. Het onderhoud van het systeem vergt eveneens een behoorlijke financiering, tot zo’n 20 procent van de investeringskosten per jaar. Het goede nieuws: dat kan allemaal veel slimmer.

In dezelfde afgelopen tien jaar zien we een parallelle ontwikkeling, die van de opkomst van de smartphone. Van muziekspeler met camera en telefoon is de smartphone uitgegroeid tot een zakcomputer met de rekenkracht van een gemiddelde pc, gecombineerd met de vele mogelijkheden van diverse moderne apparatuur, van routenavigatie tot scanner van lichaamsfuncties. Alles wat de supermarktscanner kan, kan de moderne smartphone net zo goed, met daarbij behoorlijk wat extra voordelen.

‘Supermarktscanners houden de ontwikkeling
van de mobiele telefoon nooit bij’

 

Zelfscan App

Zelfscanning voor de supermarkt – maar dan veel slimmer en goedkoper. Dat is wat Colleqtive uit Huizen biedt met Scapp Retail, de Zelfscan App voor Retail. Hiermee wordt zelfscanning bereikbaar voor elke supermarkt en elke keten. Zelfs voor winkels met één kassa en een boodschappentrip van tien artikelen biedt de app al voordelen.
Doordat de consument al heeft geïnvesteerd in de hardware – zijn smartphone – is de investering een fractie van die van conventionele zelfscanapparatuur.
En doordat Zelfscan App met de smartphone van de consument werkt, is een aparte ruimte op de winkelvloer voor kiosk met laadstation en uitleesapparatuur niet nodig.

De werking is simpel. De consument scant zijn producten met de Zelfscan App op zijn smartphone. Bij de kassa toont hij een barcode van zijn totale boodschappentrip aan een kleine scanner (ter grootte van een melkpak), waarmee zijn hele boodschappenlijst in één keer wordt doorgegeven aan de kassa. That’s it.
De Zelfscan App is niets meer dan een stukje software op de smartphone van de consument. Daarmee wordt het ook mogelijk om voor elke supermarktformule een eigen branded app te leveren. Ook integratie in bestaande apps is mogelijk.

Veel meer voordelen

De huidige zelfscan-oplossingen vergen een hoge investering in een systeem dat eigenlijk zeer beperkt is; het kan alleen scannen. De Zelfscan App biedt behalve de zeer lage kosten nog veel meer voordelen in de combinatie met de andere mogelijkheden van de smartphone. Bijvoorbeeld: de Zelfscan App kan ook prima gebruikt worden bij het order-picken van de boodschappen voor bezorging. De boodschappenlijst van de klant kan in de app worden gezet, zodat de boodschappen na het picken niet meer langs de kassa hoeven. Dat kan zo’n vijf minuten besparen op een bezorgbestelling. Dus ook voor kleinere formules kan de app een groot voordeel opleveren als ze ook bezorgen.

Een bijkomend voordeel is dat de scanner en de Zelfscan App kunnen worden aangesloten op ieder kassa-systeem, zonder dat er daarvoor aanpassingen hoeven te worden gedaan in de software van de kassa. Het enige wat vooraf hoeft te gebeuren is het eenmalig inlezen van het totale assortiment van de winkel, iets dat veel winkels ook al eens hebben gedaan voor bijvoorbeeld de webshop.

De smartphone ontwikkelt zich veel sneller dan de handheld-apparatuur uit de supermarkt kan bijhouden. Ook de software voor de smartphone is veel makkelijker up to date te houden dan de software voor conventionele apparatuur. Daarnaast biedt de app de retailer het voordeel dat hij aanvullende productinformatie kan tonen en dat cross- en upsell promoties kunnen worden weergegeven. Ook krijgt hij inzicht in aankoopgedrag en -volgorde van specifieke gebruikers, die kunnen worden voorzien van gerichte en passende advertenties.

De app biedt ook mogelijkheden voor de consument. Je kan ermee in de winkel scannen, maar je kunt er ook je boodschappenlijstje mee samenstellen, door de producten in te tikken, of door thuis bijvoorbeeld de (bijna) lege verpakkingen te scannen. Zo vormt de app eigenlijk een thuis-filiaal van de winkel. Vanuit de app kun je vervolgens kiezen: ga ik met de boodschappenlijst zelf naar de winkel, stuur ik hem naar de webshop voor thuisbezorging of stuur ik hem in voor afhalen bij een pick-up-point. Zo wordt de app een spil tussen de verschillende kanalen van de formule.

De Zelfscan App werkt met een abonnementsvorm, van € 10.000,- per jaar per winkel. Zo wordt de software continu bijgewerkt. Nieuwe toepassingen (bijvoorbeeld spraakherkenning of NFC) kunnen direct worden toegevoegd aan de app.

De Zelfscan App biedt al voordelen voor een winkel met één kassa en klanten met een winkelmandje vanaf tien artikelen. Ook zelfstandig ondernemers met formules waarbinnen ze hun eigen keuzes kunnen maken behoren tot de doelgroep.

Op scappretail.com kunnen geïnteresseerde retailers gegevens zich aanmelden voor een gratis proefperiode van 3 maanden.

Meer informatie:
Niels van Golden
www.scappretail.com

Reageer op dit artikel