nieuws

Aandeel online bij supers stijgt gestaag

Branche & Bedrijf 1298

Aandeel online bij supers stijgt gestaag

DONGEN – Het marktaandeel van online binnen de Nederlandse supermarkten stijgt gestaag. In het tweede kwartaal kwam dit cijfer uit op 2,8 procent.

Het marktaandeel ligt daarmee 0,1 procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 blijft sprake van een stevige omzetsprong voor online. In het tweede kwartaal van dat jaar lag het percentage online binnen de totale supermarktomzet nog maar op 2,1 procent.

Meer huishoudens bestellen online

Steeds meer huishoudens maken gebruik van de mogelijkheid om boodschappen via internet te bestellen. In het voortschrijdend jaar tot en met het tweede kwartaal van 2017 deed 14,6 procent van de huishoudens boodschappen via internet, 11 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De trend dat de groei louter uit bezorgen komt, zet daarbij door.

Online klanten zijn grotere klanten

Klanten die zowel online als in de winkels kopen, geven inmiddels 15,1 procent van hun boodschappenbudget via het web uit. Dit is ook een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Ze geven daarbij bovendien 20 procent meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Research director Joop Holla van GfK geeft een verklaring daarvoor: ‘Dat heeft ermee te maken dat bij klanten die online shoppen welgestelde gezinnen oververtegenwoordigd zijn.’

Reageer op dit artikel