nieuws

Albert Heijn wint Kerstrapport 2016

Branche & Bedrijf 30942

Albert Heijn wint Kerstrapport 2016

ZAANDAM – Albert Heijn is de nieuwe nummer één in het GfK Kerstrapport. De winnaar van afgelopen zomer, Jumbo, zakt stevig op de ranglijst en komt nu op de zevende plaats uit.

Dat meldt Foodmagazine, dat samen met onderzoeksbureau GfK verantwoordelijk is voor de GfK Zomer- en Kerstrapporten. Albert Heijn klimt van de negende naar de eerste plaats door een hoger rapportcijfer van zijn klanten en de tweede plaats in prestatie. Jan Linders komt op de tweede plaats uit. Boni, de nummer één in prestatie is nu de nummer drie op de ranglijst. Het hoogste rapportcijfer op waardering is voor Poiesz.

Jumbo zakt door lagere prestatiescore

Jumbo won de afgelopen vier edities van het onderzoek, maar zakt nu dus stevig op de ranglijst. Het was vooral de uitstekende prestatiescores na de overname van C1000 die Jumbo zijn koppositie bezorgden. De keten maakt nog wel een marginale stap vooruit in rapportcijfer, maar komt in prestatie nu op de derde plaats na Boni en Albert Heijn. Dit zorgt op de eindranglijst voor een flinke daling.

ah kerst 1Totale rapportcijfer komt weer hoger uit

De stijging van het gemiddelde rapportcijfer blijft doorzetten. Daarbij is een nieuwe barrière doorbroken: van 7,59 naar 7,63. Supermarkten scoren op alle gemeten aspecten een dikke zeven. Opvallend is dat klanten de aspecten aantrekkelijkheid van aanbiedingen (van 7,51 naar 7,56) en lage prijzen (van 7,02 naar 7,04) gemiddeld hoger waarderen. Daarentegen gaat het gemiddelde rapportcijfer voor het aspect voldoende voorraad op de schappen juist omlaag (van 7,49 naar 7,46).

De complete uitslag van het GfK Kerstrapport is voor abonnees van Foodmagazine online te lezen >>>

Reageer op dit artikel