nieuws

Jumbo kop van Jut in Sinterklaasdiscussie

Branche & Bedrijf 1987

Jumbo kop van Jut in Sinterklaasdiscussie
ANP

DOETINCHEM – Supermarktketen Jumbo lag vanaf vrijdag onder vuur vanwege een mededeling over het gebruik van sinterklaassymbolen in plaats van Sint en Piet op huismerkverpakkingen. Volgens Jumbo zelf komt dit vooral omdat het nieuws ‘niet zo handig gecommuniceerd’ werd.

Het begon met een mededeling van Jumbo tegenover de NOS. ‘In de discussie rondom Zwarte Piet blijkt het al enkele jaren moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is. Bij Jumbo zien we het Sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest, met een heerlijk avondje als hoogtepunt. Daarom hebben we er dit jaar voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar het kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoep en symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen’, zo werd de supermarktketen geciteerd.

Geert Wilders noemt Jumbo ‘knettergek’

Onder meer PVV-fractievoorzitter Geert Wilders bemoeide zich ermee. ‘Jumbo islamiseert. Wel een offerfeest en geen Sinterklaas, zijn ze knettergek geworden. Laat Sinterklaas en Zwarte Piet met rust’, aldus de politicus. Volgens Jan Roos, lijsttrekker van VNL, past de opmerking van Jumbo in een trend. ‘Je ziet steeds vaker dat dit soort bedrijven de Nederlandse cultuur willen weggummen en er tegelijk geen enkele moeite mee hebben de islamitische cultuur uit te venten. Bij Hema ging het ook al zo. Zwarte Piet moest weg maar tijdens het Suikerfeest wordt de hele winkel verbouwd’, zegt hij in De Telegraaf.

Veel oproepen tot een boycot van Jumbo

Op social media werd ook keihard gereageerd op het besluit. Zo meldt een zekere Sam van Rooy op Twitter. ‘Zo snel gaat de kapitalistische capitulatie.’ Veel Twitteraars riepen op tot een boycot van de supermarktketen. ‘Zo. In plaats van Hallo Jumbo, is het nu ‘By Jumbo. Hoop dat er meer boycotters volgen?’, schrijft Michel Wiersma. Anderen maakten daar juist weer grapjes over. ‘Allemaal Zwarte Piet-aanhangers, die nu de Jumbo gaan boycotten. Ja, zo word ik natuurlijk nooit de vierde in de rij’, schrijft Evert Kwok.

Jumbo corrigeert de eerdere verklaring

Vrijdagavond kwam Jumbo met een extra verklaring.  ‘Jumbo vindt het jammer dat volwassenen in Nederland de discussie over Piet zo scherp voeren. Jumbo wil terug naar de essentie van het Sinterklaasfeest als kinderfeest. Om deze reden is het thema van de verpakkingen van de Jumbo huismerk Sinterklaas-artikelen ‘Heerlijk avondje’. Dit betreft slechts een deel van het totale Sinterklaas-assortiment. Het heerlijke avondje wordt gesymboliseerd door blije kinderen omringd door allerlei Sinterklaas-symbolen, zoals de mijter van Sint, de pet van Piet, schoencadeautjes en diverse lekkernijen. De huidige generatie volwassenen denkt graag terug aan de heerlijke avondjes uit hun jeugd. Jumbo wil de kinderen van nu graag eenzelfde beleving bieden.’

Toch Sint en Piet-producten in de supermarkten

Naast het huismerk zullen er volgens Veghel op verschillende plekken in de winkels Sint en Piet-producten aangeboden worden, zoals chocolade Sint en Piet-figuren en schoencadeautjes met de afbeelding van Sint en Piet. Het winkelmateriaal ter ondersteuning van het Sinterklaasfeest zal in de loop van november in de Jumbo winkels instromen.

Dat nam echter niet weg dat de onderstaande afbeelding ook nog tijdens het weekeinde de ronde deed op de verschillende social media.

Reageer op dit artikel