nieuws

CBS: Omzet supers stijgt maar volume daalt

Branche & Bedrijf 1586

CBS: Omzet supers stijgt maar volume daalt

VOORBURG – De omzet van supermarkten is in juli licht gestegen ondanks dat het verkochte volume daalde.

Supermarkten hebben in juli 0,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze omzetstijging komt geheel en al voor rekening van de met circa 1,1 procent gestegen prijzen. Winkelwagentjes waren leger, het verkochte volume daalde met 0,5 procent. Speciaalzaken deden het een stuk beter, hun omzet steeg met 3,1 procent bij een met 2 procent groter volume. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Gehele tweede kwartaal minder omzet

Met de volumedaling wordt een trend zichtbaar die in het tweede kwartaal inzette. In de maanden april, mie en juni daalde het door supermarkten verkochte volume met 0,7 procent. Prijsstijgingen van 1,4 procent zorgden nog wel voor een omzetgroei met 0,7 procent.

Stevige groei omzet supers in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal was het beeld voor de supermarktsector positiever. Daarin steeg het door supermarkten verkochte volume nog met 2,1 procent. Samen met een prijsstijging met van 0,9 procent zorgde dat voor een afgerond 3 procent hogere omzet dan in het eerste kwartaal van 2015. Maart was een topmaand met een volumestijging van 6,4 procent en een omzetstijging van 7,6 procent. Dat had voor een deel met gunstig vallende koop- en feestdagen te maken.

Non-food meer omzet

De winkels in non-foodartikelen behaalden in juli 0,8 procent meer omzet dan vorig jaar dankzij een licht stijgende prijzen en volume. Vooral de winkels in bovenkleding realiseerden meer omzet, bijna 8 procent. Ook bij de doe-het-zelfzaken hield de omzetgroei van eerdere maanden aan. In juli behaalden deze winkels ruim 5 procent meer omzet. De winkels in woninginrichting en drogisterijen zetten ongeveer evenveel om als een jaar eerder. In juni groeide de omzet in deze laatstgenoemde branches nog met respectievelijk 9,5 en 4,5 procent. Winkels in consumentenelektronica kampten met een omzetverlies van 4 procent.

Online omzet groeit stevig

De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was in juli 16 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de multi-channelers, winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, groeide met 13 procent. De online only webwinkels behaalden 19 procent meer omzet dan in juli 2015.

Reageer op dit artikel