nieuws

Promodruk ruim boven 20 procent

Branche & Bedrijf 2236

Promodruk ruim boven 20 procent

ZALTBOMMEL – De promodruk in Nederlandse supermarkten is in het eerste kwartaal van dit jaar uitgekomen op 20,5 procent.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Nog nooit was de promodruk in het eerste kwartaal zo groot, zegt Sjanny van Beekveld, insight director bij IRI. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015 is de promodruk met 0,6 procentpunt toegenomen.

Superunie-leden

Als verklaring voor de toename wijst Van Beekveld erop, dat met name een aantal Superunie-leden hun promodruk na januari op een hoger dan gebruikelijk niveau heeft gehouden. ‘Januari is altijd een maand van veel prijsacties. Daarna wordt het meestal wel wat rustiger. Wat we dit jaar echter zien, is dat in periode 2 en 3 het aantal kortingsacties veel talrijker is dan in andere jaren. Pas in periode 4 neemt de promodruk wat af.’

Koffie en wijn

Volgens de insight director van IRI  is met name in de categorieën koffie en wijn de promodruk na januari hoog gebleven. Niet toevallig zijn dat productgroepen waar de discounters Aldi en Lidl een sterke positie hebben en die beide formules hebben opnieuw een sterk eerste kwartaal achter de rug, zo blijkt uit de cijfers. Inclusief Aldi en Lidl nam de supermarktomzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 2,3 procent toe, aldus IRI. Zonder de beide discountformules bleef de omzetgroei van supermarkten op 1,9 procent steken.

Convenienceformules

Uit de cijfers van het onderzoeksbureau blijkt ook dat de kleinere supermarkten de weg omhoog weer lijken te hebben gevonden. Hoewel het aantal supermarkten met een vvo van minder dan 400 m2 voor het eerst tot onder de 1000 vestigingen is gedaald, is hun omzetaandeel licht toegenomen: van 3,6 naar 4 procent. Die toename is vooral te danken aan convenienceformules als AH To Go, Spar Citystore of Coop Vandaag. Ook de buurtsuperformule CoopCompact doet het goed.

Grote supers

Ook de grote supers draaien goed. Er zijn nu 1077 supermarkten van 1200 m2 of meer. Die zijn goed voor 43,5 procent van de omzet. 4 jaar geleden waren er 952 supers van 1200 m2 of meer en die waren goed voor 41 procent van de totale omzet.

Reageer op dit artikel