nieuws

Makro sluit morgen digitale deuren

Branche & Bedrijf 6428

Makro sluit morgen digitale deuren
Makro kondigt op zijn website de sluiting van de webshops aan.

AMSTERDAM – Makro stopt woensdag 8 juni met e-commerce activiteiten en sluit zijn webwinkels. Horecaondernemers kunnen wel online blijven bestellen.

Klanten van Makro kunnen tot en met morgen, 8 juni, nog bestellen. Daarna zijn de webshops Makro Direct, Wijn online, Baby & Peutershop en Makro Webshop uit de lucht. Food en non-food, zoals luiers, wijn, kantoorartikelen en elektronica zijn dan niet meer online te bestellen. Dat meldt Makro op zijn website. ‘We stoppen met e-commerce gericht op ondernemers, want zoals we het nu doe, gaan we het niet winnen. We gaan ons richten op de winkels’, zei Makro-topman Kef van Helbergen, maart dit jaar in zusterblad Foodmagazine.

Focus op fysieke winkels

De keten is dan ook druk aan het reorganiseren. De 17 Nederlandse vestigingen zijn en worden verbouwd om meer beleving op de winkelvloer bieden. Ook wordt gesneden in het assortiment, meldde Distrifood al eerder. Dat wordt gehalveerd van 65.000 naar circa 32.000 verschillende artikelen. Bovendien richt het zich meer op food en foodgerelateerde artikelen. Makro wil het onderscheid maken met producten die gerelateerd zijn aan food, waaronder borden, koffiemachines en bijbehorende bonen. ‘Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien’, aldus Van Helbergen in februari in het FD. Makro zegt in totaal zo’n €50 miljoen in de winkels en formule te investeren.

Makro-topman Kef van Helbergen.

Makro-topman Kef van Helbergen.

Horeca wel online

Horecaondernemers kunnen wel online blijven bestellen. Die kunnen ook gebruik maken van bezorging. Zo’n 60 procent van de horecaklanten maakt daar al gebruik van, Helbergen schat dat dit naar 80 tot 90 procent gaat.

Reageer op dit artikel