nieuws

‘Merk La Place bijna net zo sterk als Jumbo’

Branche & Bedrijf 2544

‘Merk La Place bijna net zo sterk als Jumbo’

AMSTERDAM – Het recent door Jumbo overgenomen La Place is het sterkste horecamerk van Nederland. Het merk is zelfs bijna even sterk als dat van moederconcern Jumbo.

Dat blijkt uit imago-onderzoek van consultant Hendrik Beerda op basis van onderzoek onder 750 consumenten. Daarbij zijn alle merken op veertig factoren onderzocht. McDonald’s is de nummer twee op de lijst, Van der Valk is drie. Andere ketens in de top tien zijn Starbucks, Burger King, Subway, Thuisbezorgd.nl, Domino’s Pizza, Délifrance en Kentucky Fried Chicken. La Place is echter de nummer één op de lijst.

Krachtpijlers
Volgens de onderzoekers is het merk zelfs bijna even sterk als dat van het nieuwe moederconcern Jumbo. ‘Alleen op de derde krachtpijler, binding, doet Jumbo het beter dankzij de hogere bezoekfrequentie aan de supermarkten’, schrijven de onderzoekers. Op de pijlers merkkracht, bekendheid en waardering scoren Jumbo en La Place ongeveer gelijk.

Promotiegebied
Beerda: ‘Jumbo heeft een meesterzet gedaan met het inlijven van La Place. De spelregels in de horecasector zijn vrijwel gelijk aan die in retail. Alleen op promotiegebied kunnen horecabedrijven nog veel van retailers leren en juist op dit vlak is Jumbo uitzonderlijk goed. Bij La Place is dan ook een flinke groei te verwachten met dit nieuwe moederbedrijf.’

Warmer gevoel
Qua bekendheid legt La Place het af tegen McDonald’s, maar La Place geeft ondervraagden ‘een warmer gevoel’. Vooral hogeropgeleiden zijn enthousiast over La Place. Onder 55-plussers is Van der Valk het meest geliefde horecamerk.

Reageer op dit artikel