nieuws

Kritiek Consumentenbond ‘tendentieus’

Branche & Bedrijf

Kritiek Consumentenbond ‘tendentieus’

DEN HAAG – De kritiek van de Consumentenbond op het Vinkje is tendentieus.

Dit zegt voorzitter Diana Monissen van de Stichting Ik Kies Bewust in reactie op de oproep van de Consumentenbond om het Vinkje op te doeken omdat uit onderzoek zou blijken dat 80 procent van de consumenten de betekenis ervan niet snapt.

Miskent
Monissen vindt dat de Consumentenbond met die oproep de resultaten miskent die dankzij de invoering van het Vinkje zijn bereikt. ‘Ziet de Consumentenbond die resultaten niet of wil zij die niet zien?’,  aldus Monissen. ‘Wij laten vrijwel elk jaar onderzoek uitvoeren door Gfk. Die onderzoeken laten al vier jaar lang op rij hetzelfde beeld zien. Het Vinkje als symbool voor producten die minder zout, suiker of verzadigd vet bevatten, wordt door 95 procent van de Nederlandse consument herkend; meer dan de helft vindt het geloofwaardig en 70 procent linkt het Vinkje aan gezondere producten. En misschien wel het allerbelangrijkste vind ik dat inmiddels 35 procent van de Nederlandse bevolking vaak of altijd kijkt naar gezondheidsinformatie op de verpakking. Drie jaar geleden was dat 29 procent’, aldus de voorzitter, die in het dagelijks leven bestuursvoorzitter van het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie is.

Andere cijfers
De Consumentenbond komt met heel andere cijfers op de proppen. Volgens de consumentenorganisatie kent weliswaar 93 procent van de Nederlandse bevolking het Vinkje maar weet 85 procent het verschil niet tussen het Groene (gezondere keuze) en het Blauwe (bewuste keuze) Vinkje.  De Consumentenbond pleit daarom voor de invoering van een stoplichtsysteem. Monissen zegt het onderzoek van de Consumentenbond en de gehanteerde methodologie niet te kennen. Als mogelijk verklaring voor het flagrante verschil in uitkomsten zegt ze dat de Consumentenbond mogelijk een andere vraagstelling heeft gebruikt of een andere (‘mogelijk wat subjectieve’) interpretatie van de resultaten hanteert.

Jammer
De voorzitter van de Stichting Ik Kies Bewust noemt het jammer dat er nu verdeeldheid is ontstaan over het Vinkje. ‘Ik vind dat wij de laatste jaren het nodige hebben bereikt als het gaat om reductie van zout, suiker en onverzadigde vetten in producten. En ik vind nog steeds dat je met het Vinkje in één oogopslag kunt zien of een product gezonder in die categorie gezonder is dan andere. Bovendien heeft de stichting de steun van 100 grotere en kleinere bedrijven en erkent ook het Ministerie van VWS het Vinkje als middel m consumenten te helpen om tot gezondere keuzes te komen. Dan is het   tendentieus dat de Consumentenbond nu roept dat Het Vinkje moet verdwijnen. Waarom ik dat tendentieus noem? Omdat ze op een negatieve manier de aanval zoeken.’

Momentum
Monissen heeft inmiddels een gesprek gehad met de Consumentenbond. Volgens haar was het een plezierig onderhoud, waarin de Consumentenbond ook heeft erkend voor het ‘momentum’ te hebben gekozen. Op 21 april is er een publiek debat met onder meer voedingsdeskundigen, NGO’s, fabrikanten, vertegenwoordigers uit de gezondheidszorg en consumenten. De uitkomsten van dat debat neemt de stichting mee in de evaluatie om haar koers voor de toekomst opnieuw te formuleren.

Eenvoud
Het gesprek met de Consumentenbond heeft bij Monissen in elk geval niet geleid tot twijfel over het Vinkje. ‘Ik ben nog steeds overtuigd van de eenvoud van het systeem.’

Reageer op dit artikel