nieuws

CBL: ‘Vroege Pasen gunstig voor supermarkten’

Branche & Bedrijf

CBL: ‘Vroege Pasen gunstig voor supermarkten’

LEIDSCHENDAM – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dat supermarkten voorafgaand aan de Pasen 3 procent meer omzet maken dan met de paasdagen vorig jaar.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar voor de supermarktbranche een omzet van 780 miljoen euro in de week voorafgaand aan Pasen. Dat is 3% hoger dan vorig jaar, toen bedroeg de paasomzet 756 miljoen euro. Daarmee is het CBL optimistischer dan marktonderzoeker GfK die een omzetplus van 1,5 procent verwacht.

Vroege Pasen gunstig
De extra omzet is vooral te danken aan het feit dat Pasen dit jaar vroeg valt. ‘Vanwege het weer zoeken veel mensen de gezelligheid nog binnen met vrienden en familie’, stelt het CBL. Dat een vroege Pasen gunstig is bleek al in het verleden. ‘In 2008 viel Pasen voor het laatst net zo vroeg als dit jaar, toen viel er zelfs sneeuw en was de paasomzet maar liefst 9% hoger dan het jaar er voor.’

Te vergelijken met Kerst
De paasdagen zijn volgens het CBL qua inkoopgedrag inmiddels te vergelijken met Kerst. ‘Men beperkt zich niet tot het traditionele paasontbijt of de brunch, ook tijdens het diner pakt men uit. Net als met Kerst is ook gourmetten populair.’ Dat komt volgens het CBL mede door het speciale aanbod aan paasproducten en door de aandacht in supermarktmagazines.

Distrifood Winkelierspanel
In Distrifood 10 van 12 maart bleek dat supermarktondernemers ook redelijk optimistisch zijn over de te verwachten paasomzet. 60 procent van de ondernemers in het Distrifood Winkelierspanel verwacht een flinke omzetplus. Overigens was 30 procent een stuk pessimistischer en verwachte juist weinig extra’s van de Pasen. Een deel noemde het Paas-assortiment van de eigen formule ook weinig verrassend.

Reageer op dit artikel