nieuws

ING: Prijs boet iets aan belang in

Branche & Bedrijf

ING: Prijs boet iets aan belang in

AMSTERDAM – Prijs is voor 38 procent van de consumenten de belangrijkste factor bij de keuze voor een supermarkt. Dat is lager dan vorig jaar toen dit percentage nog op 42 procent lag.

Uit onderzoek van ING blijkt dat de kwaliteit, locatie en de sfeer van de supermarkt juist licht wonnen aan belang in de supermarkt. Prijs blijft qua percentage wel de dominante factor, kwaliteit van producten scoort iets boven de 20 procent. Gemiddeld besteden consumenten wekelijks twee uur en een kwartier aan boodschappen doen. Volgens ING verdient een gemiddelde Nederlander €35 euro als hij dezelfde tijd zou gebruiken om te werken.

Online boodschappen
Van de deelnemers aan het onderzoek, bijna 65.000, heeft inmiddels 11 procent ervaring met online boodschappen doen. Het grootste deel heeft dit echter nog niet gedaan en is dit ook niet van plan. Maar liefst 69 procent van de ondervraagden geeft aan graag ‘gewoon boodschappen te doen’. 11 procent vindt dit te duur, terwijl een klein deel (6 procent) aangeeft het lastig plannen te vinden.

Impulsaankopen
Volgens ING valt op de factor ‘te duur’ bij online winkelen wat af te dingen. Zo is het risico op impulsaankopen kleiner via internet en levert het tijdwinst op.

Reageer op dit artikel