nieuws

Heftige strijd om online versklant

Branche & Bedrijf

Heftige strijd om online versklant

DOETINCHEM – Het aantal online aanbieders van levensmiddelen groeit hard. Traditionele supermarkten krijgen in toenemende mate concurrentie van nieuwe partijen die het makkelijker maken ambachtelijke versproducten te kopen via internet.

Drie weken geleden werd het eerste Freshpoint van Eerlijkbeter.nl geopend, afgelopen maandag ging in Amsterdam het internationale Bonativo.nl, gefinancierd door Rocket Internet, van start, terwijl op vrijdag in Breda Marktlokaal.com begon. Alle drie de diensten maken het voor consumenten makkelijker om online lokale versproducten van topkwaliteit te bestellen.

Gekoelde locker
Eerlijkbeter.nl werkt met onbemande afhaalpunten met gekoelde lockers, Freshpoints. Het eerste afhaalpunt is drie weken geleden geopend in Amersfoort. Vorige week startte een Freshpoint in Apeldoorn. Kees van Vliet, één van de initiatiefnemers, hoopt dat er eind dit jaar veertien staan. Hij ziet in Nederland ruimte voor twintig tot vijftig Freshpoints. In eerste instantie zoekt zijn team naar locaties binnen het gebied Utrecht-Amersfoort-Apeldoorn-Zwolle. ‘Het is een concept dat in principe zo is uit te rollen.’

Online initiatief
Volgens Van Vliet is het een online initiatief waarbij de ambachtelijke kwaliteit van de lokale versspecialist wordt gecombineerd met het gemak van de supermarkt. Bij ieder Freshpoint kunnen producten van een lokale bakker, groenteboer, slager, visboer en kaasspecialist worden opgehaald. Tegen betaling bezorgt Eerlijkbeter.nl ook thuis.

Lokale speciaalzaken
Het Bredase Marktlokaal.com werkt een beetje op dezelfde manier. De dienst heeft een centraal afhaalpunt en verzamelt bestellingen van lokale speciaalzaken in Breda. Ook deze dienst wil het aantal vestigingen snel gaan uitbreiden. Op de Bonativo website kunnen klanten kiezen uit een assortiment van ongeveer 600 producten van zo’n 75 producenten. De producenten zijn boeren en ambachtslieden uit Amsterdam en directe omgeving. Woordvoerder Marieke Snijders van Bonativo: ‘De focus ligt echt alleen op Amsterdam. We beginnen met 75 leveranciers en verwachten dat er elke week nieuwe leveranciers bijkomen.’

Volgens Snijders concurreert Bonativo niet direct met partijen als Marqt en Landmarkt, die ook producten verkopen van boeren en telers uit de omgeving. ‘Bij die formules gaat het om leveranciers die grotere partijen leveren. We helpen zelfstandige, lokale bedrijven om duurzaam en zelfvoorzienend te kunnen blijven. Wij bieden hen een platform om meer klanten te kunnen bereiken en eerlijke prijzen te kunnen hanteren.’

Reageer op dit artikel