nieuws

Miljoen minder traditionele kerstpakketten

Branche & Bedrijf

Miljoen minder traditionele kerstpakketten
ANP

DOETINCHEM – Dit jaar krijgen een miljoen minder mensen een traditioneel kerstpakket dan sinds het begin van de crisis in 2008.

Traditionele kerstpakketten zijn uit de gratie. Dat meldt de NOS. Oorzaken voor de afname zijn dat er veel bedrijven over de kop zijn gegaan of flink hebben gereorganiseerd. Die geven gewoonweg geen ‘kerstcadeautje’ meer. Daarnaast  kiezen veel bedrijven tegenwoordig voor een doos wijn of een cadeaubon. De cadeaubon is in opkomst omdat zo discussies worden vermeden over de inhoud van het kerstpakket, zegt Jan-Pieter van der Heijden, marketingmanager van De Pluimen, een aanbieder van cadeaubonnen. ‘Mensen vinden het zonde om dingen weg te gooien die ze ongevraagd in een kerstpakket krijgen. Daarbij zijn er ook steeds meer werknemers uit het buitenland die geen paté willen, of alcohol. Met een Pluim heb je dat probleem niet.’

Levensmiddelen
Als er wel wordt gekozen voor een kerstpakket, genieten dozen met levensmiddelen de voorkeur. De gemiddelde waarde bedraagt zo’n €40 tot €50. Volgens Casper Baan, verantwoordelijk voor de kerstpakketten die Sligro levert, zie je dat altijd in slechte economische tijden.   ‘Dan willen mensen gewoon artikelen die het hele gezin kan gebruiken: van chocola tot zoutjes.’ Non-food  cadeaus zijn volgens hem minder in trek. De pakketten bevatten daarbij steeds vaker duurzame producten en biologisch en fairtrade zijn in opkomst. Groothandels Sligro, Hanos en Makro zijn de grootste leveranciers van kerstpakketten.

Reageer op dit artikel