nieuws

Volumegroei weer motor supermarktomzet

Branche & Bedrijf

Volumegroei weer motor supermarktomzet

AMSTERDAM – De supermarktomzet stijgt dit jaar met 1,4 procent. Voor volgend jaar wordt een toename met 1,8 procent verwacht. Dit wordt veroorzaakt door volumegroei, niet door prijsstijgingen.

Dat staat in een rapport van ING over de ontwikkelingen in de supermarktbranche dat vandaag verscheen. ‘Concurrentiedruk en prijsdaling van voedselgrondstoffen zorgen dat de prijzen in de supermarkt dit jaar minder sterk stijgen dan in 2013. De ontwikkeling van het omzetvolume is positiever dan een jaar geleden’, stellen de analisten van de bank.’

Ommekeer
Dit betekent een ommekeer in de omzetontwikkeling in de supermarkten. ING: ‘Voor het eerst in drie jaar komt de omzetgroei in de winkel vooral uit de toename van de hoeveelheid verkochte producten en blijft de prijsstijging in het schap relatief beperkt.’ Volgens de analisten lagen de prijzen van veel verse producten in de eerste helft van 2014 lager dan een jaar eerder en daalden ook koffie, thee en frisdrank in prijs. ‘In de tweede helft van 2014 zorgen onder andere lage prijzen voor groente en fruit en daling van verschillende voedselgrondstofprijzen voor een dempend effect op het prijspeil in de winkel’. aldus ING.

Reageer op dit artikel