nieuws

Online bestedingen food verdrievoudigd

Branche & Bedrijf

Online bestedingen food verdrievoudigd
Distrifood/Joep Meijsen

ROTTERDAM – De online foodbestedingen van consumenten zijn vorig jaar verdrievoudigd.

Dit blijkt uit het ‘Consumentenonderzoek 2014’ van Deloitte. Bijna 6 procent van de Nederlandse consumenten bestelt weleens boodschappen online. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is de frequentie van de bestellingen door de online shopper met meer dan 70 procent gestegen, zo blijkt uit het onderzoek.

Besteding per bestelling
Hoewel het aantal consumenten dat online bestelt toeneemt en ook de frequentie van deze bestellingen een stijgende lijn laat zien, nam de besteding per bestelling afgelopen jaar juist 20 procent af. Zo bestelde de online shopper in 2013 nog voor €103 aan levensmiddelen per bestelling en is dit bedrag in 2014 gedaald tot gemiddeld €76 per bestelling. Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: ‘Het aantal supermarktketens dat deze online service aanbiedt, is toegenomen. Zij hanteren lagere of geen minimale bestelgrootte. Bestaande aanbieders hebben in navolging hiervan hun minimale bestelgrootte ook verlaagd of afgeschaft en dit zorgt voor een gemiddeld lagere besteding per bestelling. Ondanks de lagere besteding per bestelling, zijn de totale online bestedingen in levensmiddelen verdrievoudigd.’

Beweegredenen

Voor 45 procent van de consumenten is de belangrijkste reden om niet online te kopen, de wens om de producten eerst te bekijken of vast te houden. Daarnaast worden de extra verzendkosten door 43 procent van de consumenten als reden genoemd om levensmiddelen niet online te kopen. Op Heij vervolgt: ‘Van de consumenten die nu niet online bestellen, is 15 procent van plan dit wel te doen als hun eigen supermarkt deze service gaat aanbieden. Verder is 10 procent van deze consumenten bereid om over te stappen naar een andere supermarkt indien de eigen supermarkt deze service niet aanbiedt.’


Rapport

Het ‘Consumentenonderzoek 2014 is onderdeel van het rapport ‘Bedrijfsvergelijking 2014 Levensmiddelendetailhandel’. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2.400 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met behulp van Flycatcher Internet Research. Het rapport wordt tijdens de Foodretaildag op 9 september 2014 in Utrecht verder toegelicht.

Reageer op dit artikel