nieuws

Ondernemers zien ook winst dalen

Branche & Bedrijf

Ondernemers zien ook winst dalen
Robin Utrecht

ROTTERDAM – Supermarktondernemers hebben de winstgevendheid afgelopen jaar met gemiddeld 6 procent zien dalen. Hogere personeelskosten zijn de belangrijkste reden voor de daling, die vooral bij middelgrote supermarkten hard toesloeg.

Dat blijkt uit cijfers van accountantskantoor Deloitte, dat dinsdagmiddag de Bedrijfsvergelijking Zelfstandige Levensmiddelendetailhandel bekendmaakt. Gemiddeld leverden zelfstandigen €9000 in voor €152.000. Supermarkten met een weekomzet tussen de €150.000 en €225.000 leverden met 30 procent het meest in. De kleintjes, weekomzet tot €75.000, deden het relatief het best. Zij zagen de winst juist gemiddeld met 23,6 procent toenemen.

Personeelskosten
Dat komt vooral omdat zij met weinig personeel werken. Grotere supermarkten kregen te maken met een toename van de personeelskosten door loonstijgingen en hogere sociale lasten. Die konden niet worden gecompenseerd met een hogere productiviteitsstijging. Ruim één op de drie ondernemers rekent volgend jaar op een hogere winstgevendheid. Vorig jaar lag dat percentage nog op 40 procent.

Reageer op dit artikel