nieuws

Omzetgroei zelfstandigen blijft achter

Branche & Bedrijf

Omzetgroei zelfstandigen blijft achter
Fotopersburo Dijkstra

ROTTERDAM – Supermarkten van zelfstandigen zijn afgelopen jaar minder gegroeid dan filialen. Dat is een trendbreuk.

‘Het marktaandeel van filialen stijgt natuurlijk al jaren, omdat er daarvan meer bijkomen. Maar altijd konden we zeggen dat zelfstandigen autonoom sneller groeiden. Dit jaar niet’, zeggen Paul Op Heij en Hub Verhoef van accountantsbureau Deloitte, auteurs van de Bedrijfsvergelijking Zelfstandige levensmiddelendetailhandel.

Omzettoename
Uit het rapport blijkt dat de gemiddelde omzetstijging bij een supermarkt van zelfstandige ondernemers uitkwam op 1,7 procent, tegen een omzettoename van 3,7 procent voor filialen en 3,0 voor de hele branche. De omzetgroei van de zelfstandige ondernemers wordt grotendeels gerealiseerd door de winkels met een gemiddelde weekomzet van meer dan €225.000. Deze groep zag de omzet met 4 procent toenemen.  ‘Die doen het dus wel beter dan de markt’, aldus Op Heij.

Vooral grotere winkels
Verhoef: ‘De trend dat de groei in de supermarkten vooral door de grotere winkels wordt gerealiseerd is iets wat je in de hele branche ziet. Als je naar die categorie winkels kijkt, dan zijn zelfstandige ondernemers daarin ondervertegenwoordigd. Dat is een belangrijke reden waarom de gemiddelde omzetgroei bij zelfstandigen lager uitvalt dan het gemiddelde.’

Het slechtst
Dat blijkt ook uit de cijfers in het rapport. Supermarkten met een weekomzet van minder dan €75.000 zagen de omzet met 2,3 procent dalen en deden het daarmee het slechtst. De categorie tot €150.000 bleef vrijwel gelijk, terwijl ook de supermarkten tot €225.000 met een lichte daling (-0,8%) te maken kregen. De cijfers zijn exclusief bedrijven die vorig jaar nog wel in het onderzoek zaten, maar nu niet meer bestaan of geen eigendom van een zelfstandige ondernemer meer zijn.

Marktaandeel zelfstandigen
Zelfstandige ondernemers hebben nog wel 42,2 procent van alle supermarkten in handen. Het marktaandeel van zelfstandige ondernemers wordt door Deloitte echter geraamd op 35,3 procent, tegen 37,6 procent vorig jaar.  Deloitte wijt de daling van de marktaandeel van zelfstandigen aan een combinatie van de afname van het aantal zelfstandige winkels, het minder snel verkrijgen van grotere vestigingen en het verliezen van marktaandeel aan discounters.

Presentatie onderzoek
De nieuwste versie van de Bedrijfsvergelijking Zelfstandige levensmiddelendetailhandel, waarin onder meer ook de winstgevendheid van de winkels in kaart wordt gebracht, wordt komende dinsdag in Utrecht gepresenteerd tijdens de Foodretaildag van Deloitte.

Reageer op dit artikel