nieuws

Invloed koopjesjager neemt toe in super

Branche & Bedrijf

Invloed koopjesjager neemt toe in super

DONGEN – De groep consumenten die zich heel sterk richt op promoties is in 2012 qua aandeel fors gegroeid in vergelijking met een jaar eerder.

Waren zij in 2011 nog goed voor acht procent van de supermarktbestedingen (exclusief vers), een jaar later is dat 11,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van het GfK. Daarmee is de groep consumenten die zich heel sterk richt op promoties (zij besteden minimaal veertig procent van hun bestedingen middels een aanbieding), qua aandeel met 41 procent gegroeid in 2012.

Euro

Uit de cijfers van het GfK blijkt ook dat in 2012 17,7 procent van elke supermarkt euro middels een aanbieding is verkocht. In vergelijking met een jaar eerder is dat een toename van vijf procent. In 2011 werd zeventien procent van de supermarktbestedingen in promotie verkocht.

Alleenstaanden

Vooral tweeverdieners en ouderen kopen relatief een groot gedeelte van de supermarktbestedingen in de aanbieding. In vergelijking met 2011 blijft de promotiedruk bij gezinnen stabiel en is er een forse toename zichtbaar bij de alleenstaanden.

Groepen

De verschillen in de promotiedruk in de assortimentsgroepen zijn groot. Zo wordt bijna 45 procent van de wasmiddelenomzet middels aanbiedingen verkocht en bij melk/karnemelk is dat nog geen twee procent. In vergelijking met 2011 stijgt de promotiedruk in 2012 vooral in vers boterhambeleg (kaas/vleeswaren/salades) en dranken (frisdrank/wijn/koffie).

Reageer op dit artikel