fotoreportage

Fotorepo: Plus Pel ’t Lam in Dordrecht

Branche & Bedrijf 1459

DORDRECHT – Plus-ondernemer Pel ’t Lam heropende zijn vergrote winkel in de Dordtse wijk Dubbeldam als Briljant 2.0. Hij voegde echter volop eigen elementen toe, zoals warme, verse pizza’s uit een topoven en zijn eigen lijn van streekproducten onder de merknaam Streekmeesters.

Fotorepo: Plus Pel ’t Lam in Dordrecht
Foto: Joep van der Pal

Jarenlang bereidde Pel ’t Lam zijn ombouw voor. Hij slaagde erin omliggende panden en percelen op te kopen en dit jaar kon hij eindelijk aan de slag. ‘We hebben bijna 17 jaar met de oude formule gewerkt. Heel succesvol, maar de winkel was natuurlijk wel sterk verouderd. Voordeel van het lange wachten is dat ik nu direct naar Briljant 2.0 kan, wat ik een geweldig concept vind.’

’t Lam geeft eigen invulling aan Brilliant 2.0

Het vvo van de winkel is vergroot van 1035 naar 1600 vierkante meter, met natuurlijk De Makerij in het hart van de winkel. ’t Lam geeft hier voor een deel wel zijn eigen invulling aan, met de prominent in de winkel geplaatste pizza-afdeling als hoogtepunt. ‘De beste bodem, met de beste ingrediënten uit de beste pizza-oven op de beste plek in de winkel’, zegt ’t Lam enthousiast.

Veel vraag naar pizza’s op de openingsdag

In de middag van de openingsdag van de winkel loopt het storm op de pizza-afdeling, waar drie medewerkers non-stop bezig zijn met het beleggen en bakken van de pizza’s. Ter introductie zijn alle pizza’s in de aanbieding voor €4,95, normaal kosten ze maximaal €6,95. ‘Goedkoper dan bij de grote ketens en volgens mij ook veel lekkerder.’

Simon Giacotto van Viva La Pizza heeft geholpen

Bij de opbouw van de afdeling is de ondernemer ook niet over één nacht ijs gegaan. ‘Ik ben zelf natuurlijk geen pizzadeskundige, dus ik ben op zoek gegaan naar iemand die dat wel is. Ik ben uitgekomen bij Simon Giacotto van het bedrijf Viva La Pizza. Samen met hem hebben we de receptuur ontwikkeld, een bodem gekozen met veel meer lucht, een saus van een gespecialiseerde groothandel en de juiste ingrediënten. Hij is ook hier om de start te begeleiden.’

Medewerkers in de Apenheul getraind

Om goede pizza’s te kunnen bakken heb je ook goede pizzabakkers nodig. Daar is afgelopen zomer aan gewerkt. ‘Viva La Pizza had een pop-uprestaurant in de Apenheul in Apeldoorn. Daar zijn vijf van mijn mensen getraind. Ik ga geen grootse voorspellingen doen over het aantal pizza’s dat ik ga verkopen, maar mijn verwachtingen zijn hoog. Als mensen de pizza’s eenmaal geproefd hebben, komen ze weer terug.’

Streekmeesters merk voor lokaal assortiment

Ondernemer ’t Lam heeft onder de naam Streekmeesters ook een eigen merk voor lokaal assortiment opgezet. Zorgvuldig uitgezochte leveranciers uit de regio onder één merk gebracht. ‘Voor een deel partijen die al aan mij leverden, maar ik heb ook nieuwe toeleveranciers gezocht.’Zo komt het rundvlees van een boer in het nabijgelegen Nieuw-Lekkerland, is er brood en gebak van een lokale bakker en nog veel meer. ‘In totaal zijn er 15 leveranciers. We hebben ook een mooi boekje laten maken waarin we Streekmeesters en de leveranciers voorstellen aan de klanten en hebben video’s laten maken rond de bedrijven zelf. Ook is er speciaal ontwikkelde signing in de winkel. We maken er een écht merk van.’

Hét wapen tegen Lidlisering

’t Lam verwacht met de nieuwe winkel flink te gaan plussen. Niet alleen doordat bestaande klanten meer geld gaan uitgeven, maar ook door het trekken van nieuwe klanten. ‘Dit soort winkels heeft de toekomst. Veel doen op de winkelvloer en met een mooi assortiment. Dat is hét wapen tegen de ‘Lidlisering’. Ik denk ook dat we klanten uit een bredere regio gaan trekken. We zitten hier in het winkelcentrum samen met Nettorama, een mooie combinatie met veel aantrekkingskracht’

’t Lam is trots op zijn winkel

Op de openingsdag mag ’t Lam niet klagen over belangstelling. Het is enorm druk in de winkel en de ondernemer wordt door zijn klanten overladen met complimenten. ‘Dit is waar we al 23 jaar voor werken. Ik ben echt heel trots op wat we hier hebben neergezet.’

Overzicht: Alle winkelreportages van Distrfood op een rijtje

Foto's

Reageer op dit artikel