ABN Amro Verzekeringen komt klanten tegemoet in plofkraakbestrijding

ABN Amro Verzekeringen komt klanten tegemoet in plofkraakbestrijding
Reinout Camphuijsen

Aan de reeks plofkraken op supermarkten met een inpandige geldautomaat lijkt voorlopig geen einde te komen. Criminelen gebruiken hierbij steeds zwaardere explosieven. Voor ABN AMRO Verzekeringen aanleiding om in te grijpen. Reinout Camphuijsen, manager Schade Zakelijk, vertelt hoe de verzekeraar samen met de klant de schade zo veel mogelijk probeert te voorkomen.

‘Wij zien het als een gezamenlijk probleem’, vertelt Reinout. ‘De explosieven waarmee de criminelen de geldautomaat opblazen, zorgen niet alleen voor veel schade, maar ook voor veel stof in de winkel. Soms ligt de hele groenteafdeling bedolven onder een laag stof en gruis. Daardoor kan het wel een week duren voordat de winkel weer open kan. Voor de schade zijn supermarktondernemers bij ons goed verzekerd, maar de kans is groot dat hun vaste klanten na heropening niet meer terugkomen. Bovendien is het vervelend voor hun personeel: die zitten na een plofkraak met een onveilig gevoel.’

Meedenken over oplossing

Dit jaar hebben al een aantal klanten van ABN Amro Verzekeringen te maken gehad met een plofkraak. Anderen ontsprongen de dans, omdat ze een mistgenerator hadden laten installeren, zoals u in dit artikel op Distrifood.nl kunt lezen. Reinout: ‘Dit was voor ons aanleiding voor een aanpassing* van de SupermarktPolis, waarmee we een aanvullende beveiligingsmaatregel van de ondernemers vragen. We begrijpen dat dit voor sommige supermarkteigenaars met een inpandige pinautomaat een extra investering betekent en een hoop gedoe. Daarom zijn we gaan meedenken over wat wij als partner voor ze kunnen betekenen. En omdat een mistgenerator de beste preventie blijkt, zijn we met de leverancier van mistgeneratoren gaan onderhandelen over een scherpe aanbieding voor onze klanten.’

Korting én bijdrage

Klanten met een SupermarktPolis kunnen nu een Cobra Grande-mistgenerator aanschaffen met een fikse korting van € 1.000. Daarnaast doet de verzekeraar zelf nog een aanzienlijke duit in het zakje met een bijdrage van € 1.500 per vestiging. ‘Dat is natuurlijk een flinke investering voor ons, maar dat vinden we het wel waard,’ vertelt Reinout. ‘Door de bewezen afschrikkende werking van de mistgenerator voorkomen we veel schade. Supermarkteigenaars behouden hiermee bovendien hun vaste klanten. Als klanten geen mistgenerator willen, staan we open voor alternatieven, zolang die maar net zo effectief zijn.’

Positieve reacties

Vooraf zijn alle klanten met een inpandige geldautomaat gebeld. Reinout: ‘We wilden ons voorstel eerst mondeling toelichten. De meesten reageerden direct heel positief.’ Vervolgens stuurde de verzekeraar een brief met alle details. Sommige klanten hebben meteen de telefoon gepakt om een afspraak te maken met Mistbeveiliging BV, de leverancier en installateur. Nadim Masri, eigenaar van Mistbeveiliging BV: ‘Hoewel de actie pas net loopt, heeft al 10 procent van de aangeschreven ondernemers contact met me opgenomen, en dat in deze tijd van het jaar. Ze zijn blij met de aandacht die ABN AMRO Verzekeringen geeft aan dit probleem. Bij 2 ondernemers heb ik een demo gegeven. Zij waren zeer onder de indruk van de snelheid waarmee de ruimte rond de pinautomaat compleet gevuld was met mist.’

*De aanpassing geldt alleen voor supermarkten met een inpandige geldautomaat, die ’s nachts niet kan worden leeggehaald.

Dit artikel is gesponsord door ABN Amro Verzekeringen.

'Risico's in Beeld - Supermarkten'

Op Risico’s in Beeld - het platform over zakelijke risico's en preventie van ABN AMRO Verzekeringen - is veel informatie te vinden over de specifieke risico’s in de supermarktbranche. Die informatie hebben we voor u gebundeld in een overzichtelijk gidsje. Vraag hier de gratis 'Preventiegids Criminaliteit' aan. Het is een handboek vol tips & tricks om overvallen, winkeldiefstallen, vandalisme en ram- en plofkraken te helpen voorkomen.

Lees ook van ABN Amro: Wat moet je doen als je wordt overvallen?