blog

Voorkom gemiste kansen binnen de supermarkt

Branche & Bedrijf 3066

Denk je aan verspilling in de supermarkt, dan denk je al snel aan die misvormde tomaat, of een appel waar wellicht een piepklein plekje op zit en die ten onrechte in de afvalbak belandt. Onbenutte kansen komen in de retailbranche echter voor in de breedste zin van het woord en zitten vaak in hoeken waar u ze niet zo snel zoekt. Kars Schaap, senior retail consultant bij Marshoek, over de gemiste kansen in de supermarkt.

Voorkom gemiste kansen binnen de supermarkt

– Een artikel van Marshoek –  

Bij verspilling wordt in de supermarktbranche inderdaad vaak gedacht aan verspilling van voedsel, vertelt Kars Schaap, senior retail consultant bij Marshoek. “Terwijl er op andere facetten ook verspilling zichtbaar is. Uit het gemiddelde business model van een supermarkt valt doorgaans meer te halen.” Als voorbeeld noemt de consultant extra kosten, als reclamekosten. “Ondernemers adverteren vaak nog uit gewoonte ieder weekend in de krant of in het lokale huis aan huis-blad, maar hoe effectief is dat nu eigenlijk; wie bereik je er daadwerkelijk mee?” Ook in de contracten sluipen in de loop der jaren onnodige kosten, gaat hij verder. “Hoe up-to-date zijn uw onderhoudscontracten nog? Uw verzekeringspakketten, het energiecontract..? Wanneer je dit soort, vaak al langlopende afspraken regelmatig eens kritisch onder de loep neemt, levert dit veelal direct euro’s op in rendement.”

Verspilde omzet

In de supermarktbranche is ook in omzet sprake van verspilling, weet de consultant. “Simpelweg omdat ondernemers omzetkansen missen. Kansen op het gebied van lokale klantbenadering bijvoorbeeld; weet u hoe uw lokale markt er daadwerkelijk uit ziet en vooral hoe deze zich ontwikkelt in de toekomst? Voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van het aantal 65-plussers in het marktgebied. Wellicht zijn er nu nog niet veel ouderen, maar over een aantal jaar zijn ouderen misschien wel het merendeel van de bevolking in het lokale marktgebied. Door hier op in te spelen met een passend assortiment, aanbiedingen en klantbenadering, kun je veel meer uit je omzet halen.”

Verspild talent

Kars Schaap

Kars Schaap

Ook het talent van medewerkers kan worden verspild, vertelt Schaap. “Hoe je medewerkers inzet binnen de winkel is cruciaal. Neem de slager in de supermarkt… Veelal ingezet om meer beleving te creëren en een ambachtelijke benadering op de winkelvloer. Wat doen deze slagers echter een groot deel van hun tijd? Schappen vullen, administratie en schoonmaken. Activiteiten waarbij de specifieke expertise van de slager wordt verspild en die bovendien gemakkelijk, en goedkoper, door andere arbeidskrachten kunnen worden uitgevoerd. Door de vers-specialist in te zetten op de vlakken waar hij of zij écht goed in is, verhoog je de shopbeleving in de winkel en komt je medewerker ten volle tot zijn of haar recht.”

Talenten en potentie kunnen überhaupt beter worden benut, benadrukt de consultant. “Doorgaans worden medewerkers nog veelal aan het werk gezet volgens het stramien, maar past dit wel bij die persoon? Kun je die nauwkeurige en wat introvertere medewerker niet beter wat meer verantwoordelijkheden geven op het vlak van HACCP, in plaats van deze in te zetten op de versafdeling of aan de servicebalie? En kun je die extraverte persoon die nu de administratie verzorgt zich niet beter met de klanten bezig laten houden? Door je medewerkers beter tot hun recht te laten komen, komt je winkel automatisch beter uit de verf, en kunnen medewerkers juist een onderscheid zijn binnen het marktgebied.”

Externe expertise 

Een supermarkt is een groeipad voor talentvolle mensen, vindt Schaap. “Om ze, hopelijk, voor langere tijd aan je winkel te binden. Maar vooral om ze meer uit je winkel te laten halen. Hoe gemotiveerder, hoe representatiever tenslotte.” Bij het op de juiste manier inzetten van talent draait het bovendien steeds vaker om externe expertise, benadrukt hij. “Supermarkten veranderen langzaamaan steeds meer in horeca-omgevingen. Dit soort hospitality-situaties vergen een andere klantbenadering en vallen of staan met wie je daar neerzet.” Zorg hier daarom voor talent dat kennis heeft van de horeca, adviseert hij. “En die met gasten om kunnen gaan. Zodat zij als het visitekaartje fungeren van uw winkel.”

Verspilling binnen de supermarkt gaat veel verder dan voedselverspilling, besluit Schaap. “Binnen het business model, de omzet en bij medewerkers liggen kansen om zowel in duurzaamheid als rendement te optimaliseren.”

 

Benchmark- & Inspiratiesessie 
Haal nóg meer uit uw assortiment, energieverbruik en medewerkers en kom op 30 mei naar de Benchmark- & Inspiratiesessie in de Verspillingsfabriek in Veghel.

Reageer op dit artikel