artikel

Heeft Boender de mooiste AH van het land?

Branche & Bedrijf 7441

Heeft Boender de mooiste AH van het land?
Nicole van Namen en Ferry Boender.

ZALTBOMMEL – AH-franchiser Ferry Boender opende in Zaltbommel een AH met een vvo van ruim 2100 vierkante meter. ‘Een AH XL die zich geen AH XL mag noemen, maar met de warmte van een wijkwinkel. Want wij kennen de klanten en de klanten kennen ons’, zegt supermarkt-manager Nicole van Namen over de winkel die op De Dag van Supermarkt wordt bezocht.

De vrijwel nieuwgebouwde winkel ziet er op het eerste gezicht uit zoals andere Echt Vers-winkels van Albert Heijn. Veel vers, dry-misting, knipkruiden, de borrelafdeling, een ruim bemeten bakkerij. De versbeleving spat er vanaf. De winkel lijkt volgens het format van AH ontworpen, maar er zijn wel degelijk verschillen. Ferry Boender wilde nog een keer een Boender-winkel laten zien die tot in detail is uitgedacht. Zo staan de vleeswaren net anders opgesteld dan volgens format. ‘AH wilde ze links, ik wilde ze meer naar het midden’, wijst Boender. ‘Je hebt er nu mooier zicht op.’

Derde winkel is de beste

Boender heeft de winkelindeling laten tekenen door Marie-Antoinette Vrijbloed van retailontwerpers NewArmstrong. Het is de derde winkel die Vrijbloed voor hem tekende. ‘Ze heeft 30 jaar geleden mijn eerste AH in Zaltbommel ontworpen, in 2006 deze winkel en nu deze nog een keer. Ze kan met een open mind jouw ideeën uitwerken. Iedere keer wordt het weer mooier’, zegt de bijna 70-jarige ondernemer, die door ingrijpende familieomstandigheden bijna voor de verbouwing de handdoek in de ring wierp. ‘Ik had en heb nog de drive om dit – samen met het team – te doen. We wilden ooit nog eens een van de mooiste supermarkten van Nederland neerzetten en er liefst ook Supermarkt van het Jaar mee worden. Dat hadden we afgesproken. En dat pad hebben we toen uitgestippeld en zijn we blijven volgen.’ Die missie is nu al voor een groot deel geslaagd. Boender: ‘Dit is de mooiste supermarkt van Bommelerwaard, van Gelderland en misschien wel van Nederland.’

Het zit in de details

De bijzonderheden zitten hem vooral in de details, zegt rechterhand Nicole van Namen. Zo zijn er nergens losse snoeren te bekennen die vanuit het plafond hangen. Pilaren staan nergens in gangpaden. De paden zijn extra breed. ‘Ferry is van de details. De klant moet in alle rust kunnen winkelen, zonder te worden afgeleid.’ Dat hij daarin ver gaat, laat Boender zelf zien bij de digitale schermen bij de kassa’s. Aan de achterzijde, die van zichzelf zwart is, heeft hij witte platen laten maken. Daardoor zijn ook de snoeren mooier weggewerkt. ‘Die achterkant, dat kon echt niet.’

‘Al laat je maar één plafondhaak hangen, Ferry ziet het altijd’

Nicole van Namen over ondernemer Ferry Boender

Zijn oog voor detail strekt zich ook uit naar de medewerkers, zegt Van Namen. Zo dragen alle mannelijke medewerkers een stropdas en vrouwen een sjaaltje. ‘En als je die vergeten bent, kun je naar huis om die te gaan halen.’ Piercings moeten uit of moeten worden afgeplakt, tatoeages moeten bedekt zijn. En als een klant een vraag heeft, wordt er beleefd meegelopen. Dat lijkt dwingend, maar medewerkers werken toch heel graag bij Boender, ervaart Van Namen. ‘Als ze vanwege studie ergens anders stage hebben gelopen, komen ze liefst weer terug om hier te werken.’ Ook krijgen ze geregeld complimenten van ouders. ‘Die zeggen dat wij ze dingen bijbrengen die thuis niet lukken.’

AH Boender had 9 bandkassa's. Nu zijn dat er vier aangevuld met negen zelfscan/selfcheckouts

AH Boender had 9 bandkassa’s. Nu zijn dat er vier aangevuld met negen zelfscan/selfcheckouts

Harde kern van twintig

Van de 200 medewerkers zijn er ongeveer 50 fulltimer. Een twintigtal van hen vormt de ‘harde kern’ die er soms al tientallen jaren werkt. Van Namen: ‘Zij zijn de gezichten en kennen de klanten vaak bij naam.’ Ze geeft het voorbeeld van caissière Els van Eijk. ‘Klanten gaan daar gerust als vijfde in de rij staan terwijl andere kassa’s vrij zijn.’ Klanten maakten zich ook zorgen toen ze hoorden dat het aantal bandkassa’s van 9 naar 4 zou gaan en dat er 9 self-checkouts/zelfscankassa’s zouden komen. ‘We hebben ze kunnen geruststellen. De caissières worden servicevrouwen bij de zelfscan.’ Een sterk team is ook wat Boender altijd nastreefde. Het zijn de mensen die de winkel maken. In 1989, bij zijn start als franchiser, zei Albert Heijn hem dat zijn naam, Boender, op de gevel moest komen. Boender heeft dat nooit gedaan. ‘We zijn AH, geen Boender. Ik sta ook niet op de teamfoto’, wijst hij naar de entree.

Loyaal aan formule

Die loyaliteit naar de formule strekt zich ook uit naar het pick-uppoint. Als eerste en een van de weinige ondernemers verzorgt hij dat voor door AH geleverde boodschappen. ‘De klant vraagt erom. Dan moet je dat doen.’ Tijdens de verbouwing verdubbelde het al hoge aantal van honderden orders. Van Namen is niet bang dat ze blijven hangen. ‘We zien ze uiteraard wel liever in de winkel.’

‘Ze kijkt met mijn ogen naar de winkel’

Ferry Boender over supermarktmanager Nicole van Namenr

Zelf is Van Namen ook tot in detail gekneed door Boender, zegt ze. Ze werkte als bijbaner bij de Konmar die Boender in 2007 als AH voortzette. Voor haar stage als hbo’er retailmanagement klopte ze bij hem aan. ‘Hij zei dat het mocht, maar dat hij geen genoegen nam met minder dan een 9. Daar hebben we samen alles aan gedaan en het is gelukt.’ Ze verliet het bedrijf nooit meer. Als afgestudeerde hbo’er was ze naar eigen zeggen nogal van de theorie. ‘Ferry is een echte ondernemer. Als hij iets ziet zitten, dan doet hij het. Pats, boem! en hij hakt de knoop door. Dat heb ik inmiddels ook van hem geleerd.’ Met het team heeft ze alle operationele taken overgenomen. ‘Nicole is de vertolker van wat ik zie’, zegt Boender. ‘Wat ik zie, ziet zij ook. Ze kijkt door mijn ogen.’ Volgens Van Namen ziet Boender heel veel. ‘Hij heeft ogen in zijn achterhoofd. Hij ziet alles, ieder detail valt op. Al laat je maar één plafondhaak hangen of vergeet je een propje op te rapen, Ferry ziet het.’

Bezoek AH Boender op Dag van de Supermarkt

AH Boender is een van de Supermarkten op dinsdag 5 november die tijdens de Distrifood Dag van de Supermarkt worden bezocht. Meer over het programma is te vinden op Dagvandesupermarkt.nl waar ook kan worden ingeschreven. Hier is ook meer informatie te vinden over de ‘Smaakt’ Local Marketing Awards, die Distrifood voor de tweede keer uitreikt aan ondernemers die uitblinken in het bewerken van hun lokale markt en daardoor de lokale held zijn.

Foto's

Reageer op dit artikel