artikel

Paulig Foods timmert met Santa Maria ambitieus aan de weg

Branche & Bedrijf 221

Met een compleet assortiment kruiden en specerijen, BBQ & Grill en Tex Mex producten heeft Santa Maria een naam hoog te houden. Santa Maria, een merk van Paulig Foods, timmert in Nederland met veel ambitie en succes aan de weg.

Paulig Foods timmert met Santa Maria ambitieus aan de weg
Arthur Ham, country manager Benelux bij Paulig Foods: ‘Een schappresentatie gecombineerd met een duidelijke verwijzing naar de versafdeling, levert de handel een zeer interessante margeverbetering op’.

Bezoek het hagelnieuwe hoofdkantoor van Paulig Foods in Nieuwegein en je ziet meteen dat je hier bij een foodbedrijf bent. Een prachtige metersbrede schappresentatie toont de wereld van Santa Maria. Kruidenpasta’s, kruiden en specerijen, sauzen, oliën, rubs en marinades voor bij de barbecue. En uiteraard alles uit de beroemde Tex Mex keuken, waaronder tortilla’s, taco’s, burrito’s en nacho’s inclusief kruiden, toppings, dips en salsa’s.

‘We willen in dit pand, waar we regelmatig handelspartners, chef-koks en consumenten ontvangen, bewust uitstralen dat we een foodbedrijf zijn’, zegt country manager Benelux Arthur Ham. “We zijn enthousiast over onze producten en alles wat je met Santa Maria kunt maken en dat willen we met zoveel mogelijk mensen delen. Onze opleiding vindt plaats door middel van een interne taste academy en krijgen diepgaande kennis en achtergronden over de kwaliteit van onze producten. Als je hier bent, zie je dat we niet zomaar producten verkopen, we bieden de wereld van Santa Maria; alles is er om een fantastische maaltijd te kunnen bereiden.’

'Met onze producten bieden we toegankelijke oplossingen om het barbecueën naar een hoger niveau te brengen'

Belangrijke aanbieder in barbecuecategorie

Met haar totaalconcept is Santa Maria een belangrijke aanbieder in de barbecuecategorie. ‘We zien dat Nederlanders vaker en uitgebreider barbecueën, ook buiten het seizoen’, zegt Ham. ‘Met onze producten bieden we toegankelijke oplossingen om het barbecueën naar een hoger niveau te brengen. Voor gebruik bij de barbecue hebben we onder meer rubs, marinades en sauzen’, aldus Ham volgens wie de barbecue in Nederland aan een opmars bezig is.

‘Dit komt onder meer door de populariteit van buitenkeukens. Daarbij kiest de consument meer voor kwaliteit. Waar vroeger de speklap hét product op de barbecue was, gaan we nu zelf smaak toevoegen aan de producten. Met onze rubs, marinades, kruiden en sauzen spelen we op deze vraag in’, aldus Ham, die de categorie barbecue komende jaren nog veel groter ziet worden. ‘Dit is een categorie met een enorm potentieel. Interessant voor de ondernemers, want barbecue is een categorie met een hele goede winstgevendheid.’

Kwaliteit op 1 bij kruiden

Bij onze kruiden staat kwaliteit op de eerste plaats. Uit tests komen we naar voren als dé leverancier van de puurste kruiden’, vervolgt Ham zijn verhaal. Naast kruiden en BBQ & Grill producten kent de consument Santa Maria zeker als hét merk uit de Tex Mex keuken. ‘De Tex Mex keuken is helemaal on trend’, zegt Ham. ‘Na Oosters en Italiaans, is Tex Mex de derde internationale keuken in de supermarkt. Tex Mex biedt de consument variatie, lekker genieten en vrijheid. Je kunt een gerecht maken zoals jij dat het lekkerst vindt.’

Tex Mex is populair omdat het naadloos aansluit op trends als peulvruchten, vegetarisch, gemak en customization. De categorie groeit, maar als het aan Ham ligt, wordt die de komende jaren nóg groter.
‘De groeipotentie is enorm en als dé autoriteit en category captain in Tex Mex willen we die kansen verzilveren’, aldus Arthur Ham, die hiervoor drie speerpunten heeft.

‘Met inspiratie, educatie en presentatie kunnen we voor extra groei van de categorie zorgen. Niet voor niets is ‘No more boring meals’ ons motto. We laten de consument zien hoe veelzijdig de Tex Mex keuken is, welke variatiemogelijkheden er zijn, we geven inspiratie met receptideeën en hoe men in een handomdraai een lekkere maaltijd op tafel kan zetten. In het schap nemen we de consument overzichtelijk mee op reis in het lekkerste dat de Tex Mex keuken te bieden heeft. Met educatie en inspiratie stimuleren we de penetratie.’

‘Uit onderzoek blijkt dat de consument 70 procent meer aan versproducten uitgeeft dan een gemiddeld mandje als er Tex Mex op het menu staat’

Vaker Tex Mex op het menu

Belangrijke groeimogelijkheid ziet Ham ook in het stimuleren van de consument om hem vaker Tex Mex te laten eten. ‘Meer dan de helft van de huishoudens eet Tex Mex en we zien veel kansen in het verhogen van de frequentie. We zijn heel actief om dit op duurzame wijze te doen en, zo tonen de resultaten, dit resulteert in duurzame, margerijke groei. Dit doen we onder meer door demonstraties en proeverijen op de winkelvloer. We laten zien hoe gemakkelijk Tex Mex producten klaar te maken zijn, hoeveel variatiemogelijkheden er zijn en dat Tex Mex niet alleen maar pittig is zoals sommige mensen denken, maar juist voor ieders smaak iets lekkers heeft’, aldus Ham die er niets voor voelt om de categorie in een prijzenslag te storten.

‘Op die manier trek je geen nieuwe klanten. Prijspropositie is op lange termijn killing voor je categorie. De waarde van de markt gaat onderuit, waardoor ook het rendement onder druk komt. Als Santa Maria worden we door onze handelspartners juist gewaardeerd om het goede rendement op onze producten en het duurzaam bouwen van de categorie. Een strategie waarmee we in de laatste 4 jaar liefst 31 procent groei van de categorie hebben kunnen realiseren.’

Samenwerken met retailers

Ham ziet omzetkansen ook op een ander aspect. ‘Tex Mex heeft de grootste link met versgroepen. Als je taco’s, burritos of fajita’s maakt, heb je naast mais en bonen ook veel verse producten nodig. Denk aan sla, paprika, tomaten en avocado. Maar ook kaas en zure room. Uit onderzoek blijkt dat de consument 70 procent meer aan versproducten uitgeeft dan een gemiddeld mandje als Tex Mex op het menu staat.

Een optimale schap-presentatie met producten van Santa Maria, gecombineerd met een duidelijke verwijzing naar de versafdeling, levert de handel al met al een zeer interessante margeverbetering op. Wat ook leuk is: Tex Mex leert kinderen op een leuke manier groente eten. Daarnaast biedt de Tex Mex keuken heel veel variatie voor vegetariërs’, aldus Ham die het belang van partnership onderstreept. ‘We kunnen niet zonder de handel. Door consistent en met een goed doordachte visie te werken, willen retailers met ons samenwerken. We zijn samen in staat om de kansen die de categorie biedt optimaal te benutten.’

Reageer op dit artikel