artikel

2019 gaat flinke groei brengen voor Nestlé

Branche & Bedrijf 496

De visie en missie van de multinational Nestlé is al door oprichter Henri Nestlé opgesteld. Die missie is nog steeds bepalend voor het beleid en dus ook voor de keuzes die het bedrijf maakt voor 2019. ‘De afgelopen jaren hebben we gebruikt om assortimenten op orde te krijgen en we staan nu aan de vooravond van een jaar met forse groei.’

2019 gaat flinke groei brengen voor Nestlé
Commercieel directeur Marjolijn Niggebrugge van Nestlé Nederland verwacht voor 2019 250 introducties: innovaties en renovaties.

Het verbeteren van levenskwaliteit en bijdragen aan een gezondere toekomst. Het is de geherformuleerde missie van Nestlé sinds 2016, voortbordurend op de missie waarmee oprichter Henri Nestlé in 1866 zijn bedrijf in babyvoeding startte. ‘Die missie is nog steeds bepalend voor onze rol’, stelt Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur Nestlé Nederland. ‘De eerste productie van babyvoeding was om moeders bij te staan die zelf geen borstvoeding konden geven, maar het gaat inmiddels ook om het verbeteren van levenskwaliteit in de landen van herkomst van onze grondstoffen, tot aan de consument. Het gaat om de gemeenschap, gezinnen en de planeet, om je dierbaren: je kinderen en ook je huisdieren. We werken aan een meer duurzame koffie- en cacaoketen, en tegelijk aan een gezondere maaltijd met bijvoorbeeld minder zout, de juiste portiegroottes in chocolade, of de juiste producten voor de gezondheid van huisdieren.’

Tegelijk werkt Nestlé samen met de handel aan het continu vernieuwen van assortimenten en het toevoegen van meerwaarde. ‘Afgelopen jaar hebben we in Nederland zo’n 200 introducties gedaan: innovaties en renovaties. Voor 2019 zullen dat er meer dan 250 zijn: nieuwe producten en verbeteringen aan bestaande producten en verpakkingen. We werken hard aan vernieuwing.’

Maggi, Garden Gourmet

‘Voor het merk Maggi gaan we door met het verbeteren van onze recepturen. Die bevatten nu al in 64 procent van de gevallen veel minder zout, maar ook meer groente en minder vlees. Maggi is groot geworden in het bieden van smaakvolle oplossingen voor de maaltijd. De tijd die we besteden aan koken blijft kort; met gemiddeld 18 minuten is de Nederlander de kortste koker van Europa, dus gemak blijft relevant. Met Maggi en met name met ons vegetarische merk Garden Gourmet helpen we de consument op weg naar een meer op planten gebaseerd voedingspatroon. Dat is de trend voor de toekomst, omdat we naar een veel minder belastend voedingspatroon moeten. Daarvoor hoef je vlees niet uit te sluiten, maar het zal wel veel minder worden.’

'Het gaat Nestlé niet om de ondersteuning van keurmerken op zich, maar om de inkoop en productie bij onze leveranciers goed te regelen'

Koffie, Starbucks

In koffie is Nestlé in de supermarkt actief met Dolce Gusto, Nescafé koffie en Nescafé instantkoffie. ‘Dolce Gusto hebben we bijna tien jaar geleden geïntroduceerd en is nog steeds een van de snelst groeiende systemen in het retaillandschap. In 2019 komen we hierin met nieuwe innovaties. Daarnaast starten we een samenwerking met Starbucks, het grootste koffiemerk in de wereld. Nestlé gaat producten van Starbucks verder uitrollen in de Nederlandse supermarkt; en dat wordt groot. Starbucks staat al in het koelvak, maar is nieuw binnen de kw-koffiecategorie.’

Chocolade, Ruby

Nestlé l’Atelier is in Nederland zeer goed aangeslagen en wordt in 2019 flink uitgebreid. Daarnaast is KitKat Ruby een enorme hit geworden. Voor 2019 staan er nieuwe, verrassende innovaties onder KitKat op de planning, in smaakvarianten, en ook in KitKat Chunky. Natuurlijk heeft Nestlé, nog veel meer chocolade, waaronder Lion, Nuts, Rolo, Bros en Smarties. L’Atelier en KitKat zijn momenteel zeer populair bij de consument.

Fairtrade

Keurmerken zijn dit najaar negatief in het nieuws gekomen. Wat betekent dat voor een grote leverancier van koffie en chocolade? Niggebrugge: ‘Het gaat Nestlé niet om de ondersteuning van keurmerken op zich, maar om de inkoop en productie bij onze leveranciers goed te regelen, zodat de kwaliteit van leven voor koffie- en cacaoboeren en hun gezinnen daadwerkelijk verbetert. Daar hebben wij onze eigen programma’s voor, zoals het Nestlé Cacao Plan, die daar primair op zijn gericht. We zijn een van de grootste inkopers van koffie en cacao, dus die duurzame productie is voor ons zeer belangrijk. Dat is de kern van de missie, creating shared value, meerwaarde voor álle stakeholders.’

'In het vermijden van kindermarketing zijn we echt een voorloper'

Suiker en marketing

Ook in gezondheid maakt Nestlé bewuste keuzes. ‘We verbeteren onze producten continu. Chocolade moet een genietmoment blijven, maar dan voor die momenten dat je er bewust voor kiest. Daarom zijn we ook scherp op het vermijden van marketing gericht op kinderen. Nestlé werkt niet met licensed characters of brand-owned characters. Ook met Nesquik – de enige uitzondering – studeren we nu op een oplossing. In het vermijden van kindermarketing zijn we echt een voorloper. We doen we niet meer aan wat voor promoties gericht op kinderen dan ook, geen kleurplatenwedstrijd, geen schapcommunicatie. Tegelijk hebben we veel innovaties in andere categorieën, zoals Yes!-repen met noten en fruit.’

Verwachtingen voor 2019

Het komend jaar verwachtt Niggebrugge grote groei te brengen. ‘We zijn tegenwoordig in staat snel te reageren op veranderingen de Nederlandse markt. De afgelopen rustiger jaren hebben we gebruikt om assortimenten op orde te krijgen, en we staan nu aan de vooravond van een jaar met forse groei.’

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Nestlé.

Reageer op dit artikel