artikel

Spar City gooit minder weg door verspillingsapp

Branche & Bedrijf 907

Spar City gooit minder weg door verspillingsapp

LEEUWARDEN – Spar City-ondernemer Mathijs Faassens weet zijn derving meer dan te halveren door producten die tegen de datum zitten aan te bieden met de antiverspillings-app Too Good To Go. ‘Ik wil zo min mogelijk weggooien, daar helpt deze app ongelooflijk goed bij.’

Spar City Leeuwarden is de eerste supermarkt in Leeuwarden die producten die tegen de datum aanzitten aanbiedt met de app Too Good To Go. ‘We waren in oktober zelfs de allereerste winkel die dit in Leeuwarden doet. Er is nu ook al een aantal horecabedrijven aangesloten, maar we zijn nog steeds de enige supermarkt.’

Minimaal 4 pakketjes per dag

Faassens biedt iedere dag minimaal vier pakketjes aan waarvan de inhoud voor de koper een verrassing is. Om middernacht komen ze in de app te staan. De animo is groot, vaak zijn ze de volgende ochtend al verkocht. Klanten kunnen de pakketten ’s avonds tussen 21.00 en 22.00 uur ophalen. Mocht de ondernemer door een verkeerde inschatting toch producten te weinig hebben, kan hij tot ongeveer twee uur voor de afhaaltijd een
bestelling annuleren. Andersom kan ook. ‘Als we om 18.00 uur merken dat er meer producten overblijven, kunnen we een extra pakket maken en in de app aanbieden.’

Smoothies, sushi en vlees

Een pakket bevat alleen versproducten die op de THT-datum zitten. Typische producten zijn sushi, vleesproducten en vers gesneden groenten, maar er kan ook een versgemaakte smoothie in zitten. ‘We maken een pakket zo aantrekkelijk en gevarieerd mogelijk.’ De hoeveelheid extra werk die het samenstellen kost, valt mee. ‘Je moet anders toch door de schappen om de datumproducten eruit te halen.’

Derving meer dan gehalveerd

Dat de inhoud van de pakketten voor de koper tot het moment van afhalen een verrassing is, blijkt geen enkele belemmering te zijn. ‘Tot nu toe zijn de pakketjes elke dag uitverkocht.’ Hij heeft ook nog geen negatieve reacties op de inhoud ontvangen. ‘Nee, integendeel, we krijgen veel positieve reacties.’ Dat heeft volgens hem ook met het type klant te maken. ‘Ik schat dat zo’n 80 procent het uit principe koopt om verspilling tegen te gaan.’ Een pakketje kost de klant €4,99, maar vertegenwoordigt een winkelwaarde van circa €15. Wekelijks verkoopt hij voor rond de €140 aan pakketjes, waarvan de winkelwaarde tussen de €420 en €450 bedraagt. Daarmee wordt de derving van €600 tot €700 aan verkoopwaarde meer dan gehalveerd. ‘Zo komt er toch nog iets binnen van producten die anders in de container zouden verdwijnen.’

‘Verspilling tegengaan belangrijker’

Hij vindt het echter veel belangrijker dat hij zo voedselverspilling tegengaat. ‘Het gaat me vooral om het gevoel. Ik heb er veel moeite mee om dierlijke producten weg te gooien. Daar is toch een beest voor dood gegaan.’ Dat hij nu minder weggooit, ziet hij ook aan de hoeveelheid afvalcontainers. ‘Normaal hadden we drie plastic containers met dierlijke producten per week, nu is dat er iets meer dan één. Overigens levert ook dat een besparing op.’
De mensen die de pakketjes kopen blijken bovendien veelal nieuwe klanten te zijn. ‘Het zijn merendeels nieuwe gezichten. En ja, sommige klanten kopen er ook nog iets bij.’ Daarnaast denkt hij dat het goed is voor het imago van zijn winkel. ‘We hebben veel jongeren en studenten als klant. Die zijn bewust bezig met voedselverspilling.’ Én met het milieu, bleek de eerste dag toen hij de producten in plastic tasjes had verpakt. ‘De eerste reactie die ik kreeg, was dat ze dat jammer en onnodig vonden.’ Zelf kwam hij op het idee door de Spar City in zijn woonplaats Zwolle die al met de app werkte. ‘En inmiddels heb ik zelf de Spar City in Assen enthousiast gemaakt.’

Zie ook: Meer Local Marketing-nieuws

foto: Anne van der Woude

Reageer op dit artikel