artikel

AH Van der Linden scoort met kaviaar

Branche & Bedrijf 908

AH Van der Linden scoort met kaviaar

AMSTELVEEN – AH-ondernemer Rens van der Linden verkoopt luxe producten, zoals kaviaar en truffels, via zijn onlineshop Lindenfood.com én in zijn AH-vestiging in Amstelveen.

Kaviaar, truffels, luxe oliën, smaakvolle koffies en smaakmakende kruiden. Producten die normaliter alleen in het assortiment van luxe delicatessenwinkels zijn te vinden, liggen bij AH Van der Linden gewoon in het schap. Het assortiment van de webshop bestaat inmiddels uit zo’n 300 items. Iets meer dan 100 daarvan liggen ook in zijn supermarkt. ‘Het zijn bovendien allemaal producten die vrij van rommel zijn, van ongewenste toevoegingen. Het zijn pure en voor een deel biologische producten’, aldus Van der Linden.

Behalve luxefood ook sportvoeding

De ondernemer begon bovendien met de verkoop van voedingssupplementen van onder meer Kiki Health, zowel online als in zijn winkel. Dit assortiment is volgens hem in supermarkten nog een onontgonnen gebied. ‘Dat is een enorme groeimarkt. Het wordt volgens mij de volgende hype na glutenvrij.’ In het reguliere supermarktassortiment zitten volgens hem hooguit een paar shakes en wat gels. ‘Het is een markt waar we iets van mee kunnen en moeten doen. Op dit moment wordt er vooral online veel geld aan uitgegeven. Bij ons kunnen ze die producten nu ook gewoon met de boodschappen meenemen.’

Additionele omzet

De luxeproducten, gepresenteerd in opvallende displays, zorgen volgens Van der Linden voor additionele omzet. ‘Ze concurreren amper met het bestaande assortiment. De kwaliteit is van een ander niveau. Klanten die deze pastasauzen kopen, kiezen niet voor sauzen van een huismerk of Grand’Italia.’ De zeer luxe producten zijn, een uitzondering daargelaten, nog amper in supermarkten te vinden. ‘Je vindt het niet bij AH en al zeker niet bij andere ketens’, aldus de ondernemer. Het is volgens hem normaal gesproken ook meer iets voor delicatessenwinkels. ‘Maar ik mis het wel degelijk in mijn winkel.’ Dat er vraag naar dit soort producten is, komt door het ‘rijke’ marktgebied waarin zijn winkel ligt. ‘De inkomens zijn hier ver boven modaal.’ Met Kerst en Oud en Nieuw verkocht hij een dure premium grand cru-champagne. ‘Die vloog over de toonbank. En er werd ook naar truffels en kaviaar gevraagd.’ En: ‘Er worden hier weinig Bonusaanbiedingen gekocht.’

Van der Linden importeert zelf

Van der Linden importeert de producten zelf. Het begon met koffie die hij proefde. ‘Vanaf daar is het gaan groeien, nu verkopen we ook mooie koffiemachines waarmee je het kunt zetten.’ Op Lindenfood.com zijn blogs van zijn hand te vinden over de producten. Hij schrijft enthousiast over de door hem ‘gevonden’ producten, zoals pasta, sauzen en ingrediënten van het Italiaanse La Dispensa di Amerigo. ‘Die zijn gemaakt volgens oude authentieke recepten.’ Hij heeft de producten door de jaren heen gevonden, vooral tijdens vakanties. ‘Dan ben ik toch altijd een beetje aan het werk. Ik kijk altijd goed rond in supermarkten en speciaalzaken. Mooie producten koop ik en probeer ik thuis uit. Als ik ze in mijn assortiment wil hebben, benader ik de leverancier.’

Ook levering aan andere supers

Lindenfood levert niet alleen aan particulieren. Van der Linden wil met ‘ zijn’ producten ook de schappen van collega-ondernemers veroveren. ‘Ook van ondernemers bij andere formules dan AH.’ Die belevert hij tegen groothandelsprijzen. Vooral winkels in welvarende marktgebieden kunnen er volgens hem goede sier mee maken. ‘Er zijn zo’n 200 winkels met een marktgebied dat net zo geschikt is als het onze, of zelfs beter.’

Hoge marge bij hoge prijs

Het zijn nicheproducten, erkent hij. Maar zelfs bij lagere volumes is het volgens hem aantrekkelijk assortiment. ‘De marge ligt tussen de 25 en 30 procent, terwijl de verkoopprijzen hoog zijn. Bovendien onderscheid je je van de massa.’ Op dit moment zijn er nog geen andere supermarkten die het Lidenfood-assortiment voeren. Van der Linden is ook nog niet in gesprek met collega-ondernemers. De ondernemer tuigt in oktober een verkoopteam op waarmee hij andere supermarkten in well to do-marktgebieden gaat benaderen. Hij denkt snel succes te kunnen boeken. ‘Mijn doel is om voor het einde van het jaar 50 andere supermarkten als klant te hebben.’

Reageer op dit artikel