artikel

Plus Eijkemans scoort met 100 procent lokaal

Branche & Bedrijf 1872

Plus Eijkemans scoort met 100 procent lokaal

UDEN – Acties die lokaal diep zijn geworteld, leveren het beste resultaat op, qua klantenbinding en commercieel. ‘Met een goede lokale actie, en dat is iets anders dan voor dekbedden of pannen sparen, draai je soms wel 10 procent meer omzet’, zegt Plus-ondernemer Wim Eijkemans.

Een 100 procent lokale actie. Want wat is er nu leuker dan de voor bij jou bekende gebouwen en locaties van je eigen dorp of plaats in te kleuren’, aldus Eijkemans over de actie die afgelopen week van start ging in zijn twee Plus-supers in Uden en die in Schijndel. Klanten kunnen gedurende zes weken sparen voor een kleurboek waarin twee kinderfiguren, Bas en Babette, centraal staan. Ze volgen een route langs herkenbare locaties in Uden en Schijndel.

Boeken voor Uden en Schijndel

Die locaties staan als kleurplaat in de twee boeken, een boek voor Uden en een boek voor Schijndel. Op hun route komen Bas en Babette langs sportclubs, opmerkelijke gebouwen en andere bezienswaardigheden. ‘Bij de kleurplaat van het scoutinggebouw hebben ze scoutingkleding aan en bij de voetbalclub het tenue. Het is leuk als kinderen iets kleuren wat ze herkennen.’ Ze zouden de route ook kunnen fietsen om zo inspiratie op te doen, staat in het boekje. ‘Daarmee krijgen ze weer wat meer beweging’, aldus Eijkemans.

Doorsparen voor kleurproducten Bruynzeel

Het kleurboek is snel bij elkaar te sparen. Bij elke €5 besteding krijgen klanten een zegel. Met 10 zegels en bijbetaling van €0,99 heeft een klant een kleurboek. Per winkel zijn 1500 albums gedrukt. Daarnaast kunnen klanten gedurende de looptijd van zes weken doorsparen voor kleurproducten van Bruynzeel, zoals potloden en verfdozen. Die worden dan met een forse korting aangeboden. ‘Daar verdienen we nog wel wat op en zo bekostigen we de actie voor een deel.’

Verspreiden via scholen moeilijk

Om de spaaractie aan te jagen, houdt Eijkemans een kleurwedstrijd. Van alle basisscholen is een tekening gemaakt met uiteraard Bas en Babette op het speelplein. Kinderen moeten de kleurplaat zelf  afhalen in de winkels, want verspreiden via de scholen is lastig. ‘Niet iedere school wil aan commerciële acties meewerken.’ Na inkleuren komen de tekeningen in de winkels te hangen. ‘Daardoor gaat de actie extra leven.’ De winnaars uit Uden en Schijndel mogen met hun hele klas gaan eten bij pannenkoekenhuis De Koekenbakkers. Daarvan zit overigens ook een tekening met coupon in de albums. Kinderen krijgen bij een bezoek een kinderijsje gratis. ‘We doen vaker samen dingen. Daardoor hoef ik niet de volle mep voor dat uitje te betalen.’

Lokale kunstenaar gezocht

Eijkemans heeft vanwege het lokale karakter geprobeerd de kleurplaten door een lokale kunstenaar te laten maken. Dat is hem  helaas niet gelukt. ‘Ik had iemand gevonden, maar die durfde het toch niet aan.’ Hij kwam via het bureau B in Loyalty, dat de uitwerking van het kleurboek verzorgde, uit bij Eefje Kuil, die onder meer kinderboeken illustreert. ‘Ze heeft aan de hand van foto’s van de locaties prachtige tekeningen gemaakt.’

Idiote omzetstijgingen door acties

Eijkemans houdt ook geregeld spaaracties met servies, dekbedden en potten en pannen. Maar puur lokale acties, zoals deze, hebben de meeste impact. Ze leveren in zijn woorden ‘soms idiote’ omzetstijgingen op. ‘We hadden samen met de actieve sinterklaasvereniging in Schijndel, die we sponsoren, afgelopen december een plaatjesactie rond een door hen gemaakte film en hun sinterklaasshow. We hebben daar een vriendenboekje van gemaakt. Konden ze onder meer de lokaal bekende Zwarte Pieten sparen. Sinterklaas leeft enorm in Schijndel en dat zagen we terug. Gedurende zes weken zat de omzet zo’n 10 procent in de plus.’

Lees ook: Wat is local marketing? Uitleg, valkuilen en voorbeelden

Reageer op dit artikel