artikel

Lepsi richt zich met stationswinkel minder op de buurt

Branche & Bedrijf 1478

VENRAY – Met een verwachte toename van het aantal reizigers in het achterhoofd, besloot ondernemer Wence Lepsi zijn stationswinkel in Venray op de schop te gooien. Minder gericht op de buurt, meer op reizigers, scholieren en kantoorpersoneel.

Lepsi richt zich met stationswinkel minder op de buurt
Foto: Bert Jansen

Het is Lepsi tegengevallen, de aanloop vanuit de  omgeving naar de in 2013 geopende gemakswinkel op station Venray. ‘Ik had verwacht dat we iets konden betekenen voor het dorp, maar men heeft ons laten zitten. Waar ze om vroegen, een winkel, gebruiken ze niet. We hebben van alles gesponsord en acties gehouden, maar zonder respons’, zegt Lepsi. De voormalig Albert Heijn-ondernemer (Blerick) zie dat andere groepen klanten voor veel meer aanloop zorgen. Reizigers, scholieren en kantoorpersoneel. ‘Op een bepaald punt ga je dan eens naar je winkel kijken’, zegt Lepsi. Afgelopen weken werd zijn winkel verbouwd. Met meer ruimte voor verse broodjes (‘dat loopt als een tierelier’) en een saladehoek. Ook is er meer ruimte vrijgemaakt voor gekoelde frisdrank. Met dat laatste komt hij vooral de jeugd van nabijgelegen scholen tegemoet. Die weet de winkel in pauzes goed te vinden.Met onze prijzen zijn we dan ook heel interessant voor jongeren’, weet Lepsi. ‘€2 voor een broodje, €3 voor een stokbroodje.’

Meer reizigers en dus meer klanten

Na 5 jaar ‘Stasie’ (zoals de winkel in de volksmond heet, red.) kijkt Lepsi al met al tevreden terug én vooruit. ‘Hoewel een derde van de omzet uit sigaretten komt, wat niks oplevert, hebben we voor de rest een goede marge. En de komende jaren wordt de spoorlijn Maastricht-Nijmegen, waar Venray aan ligt, overal dubbelbaans. Dat betekent meer reizigers en dus meer klanten. Ook is de gemeente bezig met extra parkeerplaatsen bij het station en is de nabijgelegen gilde-opleiding gegroeid van 1200 naar 1700 leerlingen.’

Wennen na de Albert Heijn-tijd

Lepsi is inmiddels gewend aan het runnen van een gemakswinkel. Het was voor hem wel wennen na zijn Albert Heijn-tijd. ‘We hebben er 2,5 jaar veel geld in moeten stoppen, dat krijgen we nu terug. Er komt ook ander volk in de winkel. Tussen 11.00 en 14.00 staan er drie lange rijen in de winkel. Maar, heel anders dan bij AH, dat vinden klanten niet erg. Ze staan ondertussen lekker te ouwehoeren.’

Blijft slimme deals maken

Ondertussen is Lepsi zelf nog supermarktman genoeg om slimme deals te maken. ‘Sligro is onze leverancier. In eerste instantie betaalden we dezelfde prijzen als Truus om de hoek, maar ik zit niet aan ze vast, hè? Toen hebben we voor een deel van het assortiment een vaste lage prijs afgesproken. Dat soort dingen vind ik mooi om te doen. Verder blijf ik vooral op de achtergrond, mijn schoonzus en schoonzoon runnen de winkel. Ik heb De Stasie deels ook omdat ik niet alle opbrengst van de AH-verkoop naar de belastingdienst wilde brengen. Ik doe het zeker nog 1,5 jaar, dan krijg ik pensioen. Het is leuk om betrokken te blijven in de branche. Het mooie is dat ik nu mijn eigen agenda kan bepalen.’

Reageer op dit artikel