artikel

‘Plus in Rotterdam op de kaart zetten’

Branche & Bedrijf 3132

ROTTERDAM – Klanten van 30 Plus-winkels in Rotterdam en omgeving krijgen de komende vijf weken bij aankoop van actieproducten een Big Shopper-tas cadeau. Compleet met cartoon van de stad. ‘We gaan Plus in Rotterdam eens goed op de kaart zetten.’

‘Plus in Rotterdam op de kaart zetten’
Foto: Roel Dijkstra

Ruim een jaar is Plus-ondernemer Arnold Both al bezig met het plan. Samen met zijn vijf Rotterdamse Plus-collega’s wilde hij iets verzinnen om de naamsbekendheid van Plus in Rotterdam te vergroten. Want de havenstad wordt, zoals alle grote steden in Nederland, gedomineerd door het blauw van AH en daar moet wat aan worden gedaan, vindt Both.

Het idee van de ondernemers

begon met een Big Shopper-tas maar werd van lieverlee groter. Het eindigt nu met een Big Shopper die klanten de komende weken bij Plus-winkels gratis krijgen bij aankoop van verschillende A-merkartikelen. Op die tas staat een cartoon van Rotterdam, getekend door de in de Maasstad bekende cartoonist Cor Visser. Tegelijkertijd loopt er op TV Rijnmond een grootscheepse commercial die acht keer per dag is te zien en hebben de Plus ondernemers een donatie van minimaal €11.000 aan de Daniel den Hoed Stichting toegezegd en doen er in totaal 30 Plus-ondernemers mee aan de actie. ‘En merkartikelfabrikanten stonden in de rij om mee te mogen doen’, aldus Both.

Gekoppeld aan een goed doel

‘Zo’n Big Shopper met de kleuren van Plus en de naam van de formule erop is natuurlijk leuk, maar consumenten maakt het niet zo veel uit of ze met een blauwe, gele, groene of rode tas boodschappen doen’, diept Both het vertrekpunt van de actie uit zijn herinnering op. ‘Dat zou te weinig naamsbekendheid opleveren’. Dus werd de actie gekoppeld aan een goed doel. Dat werd de Rotterdamse Daniel den Hoed Stichting, die geld werft voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker in het Rotterdamse Erasmus MC. Er zit dus heel veel Rotterdam, veel goodwill en veel samenwerking in de actie en dat slaat aan. ‘Ik heb afgelopen maandag bij de start van de actie direct al 100 tassen aan klanten kunnen meegeven. Er kwamen echt al mensen in de winkel speciaal voor die tas. En ze complimenteren ons met het initiatief’, zegt Both. Die mensen weten van die tassen omdat TV Rijnmond er veel aandacht aan besteedt. Dat levert dan weer een (gratis) bereik van 1 miljoen consumenten op.

46.000 Big Shoppers

In totaal worden er de komende weken 46.000 Big Shoppers met de cartoon van Cor Visser ‘weggegeven’ bij de aankoop van producten in de Plus-winkels. Van elke tas gaat €0,25 naar Daniel den Hoed. Vijftien Plus-ondernemers hebben ieder 3000 tassen afgenomen. Bij deze ondernemers en bij nog eens 15 andere Plus-winkeliers staat in ook een collectebus voor de Daniel den Hoed Stichting de vorm van een rode bolhoed. Daar kunnen vrijwillige donaties in worden gedaan. Dat bedrag komt eind februari dan nog bovenop de €11.000 die al is toegezegd.

Ondernemers dragen rode bolhoed

Om de actie ook een ludiek tintje mee te geven, dragen de ondernemers de komende weken een rode bolhoed. Both, die samen met collega Rien Waardenburg de kar heeft getrokken, is ingenomen met het uiteindelijk resultaat. ‘Een actie met Big Shoppers in deze omvang is er nog nooit geweest. Dat is het mooie van het feit dat we het nu met zovelen doen. De kracht van deze actie zit ’m echt in de samenwerking. Nee, dat gebeurt niet zo vaak. We hebben bij Plus ooit eens auto’s verloot. Die actie was geen groot succes, maar we hebben met de Rotterdamse Plus-ondernemers bij de verloting een groot feest georganiseerd in een discotheek en dat was wel een succes.’

Reageer op dit artikel