artikel

Grensoverschrijdend winkelen in kaart

Branche & Bedrijf

SITTARD – Een kwart van de 
Nederlanders doet wel eens boodschappen in het buitenland. Gemiddeld geven ze daarbij per maand meer dan €60 uit. Schokkend is dat 
0,5 procent van de Nederlanders zijn primaire supermarkt, de winkel waar het grootste deel van het boodschappengeld naartoe gaat, in het buitenland heeft.

Grensoverschrijdend winkelen in kaart
Distrifood

Onderzoekers van Deloitte hebben voor het eerst in kaart gebracht hoeveel klanten supers in het buitenland afsnoepen van de Nederlandse branchegenoten. Daaruit blijkt dat vooral Duitsland populair is bij de Nederlandse klant en vooral inwoners van Limburg graag de grens over gaan voor de dagelijkse boodschappen (zie infographic).

Flevolanders het trouwst
Niet verrassend is dat supermarkten in de Randstad veel minder 
omzet verliezen aan het buitenland. Zo komt maar 11,4 procent van de inwoners van Zuid-Holland wel eens in het buitenland voor boodschappen, waarbij de inkopen tijdens vakanties overigens niet meetellen. Klanten in Flevoland zijn het trouwst aan de Nederlandse supermarkt, slechts 8,2 procent rijdt wel eens naar vooral Duitsland.

Limburgers het meest internationaal
Limburgse consumenten zijn dus het meest internationaal georiënteerd als het aankomt op inkopen. Meer dan zes op de tien klanten doet wel eens boodschappen in het buitenland. ‘Het buitenland is voor Limburgers natuurlijk altijd dichtbij’, zegt onderzoeker Paul Op Heij van Deloitte in een toelichting. ‘In de meeste andere provincies is de grens voor een deel van de inwoners verder weg, waardoor het boodschappen doen in het buitenland minder snel loont.’

Duitsland favoriet
Kijkend naar heel Nederland, dan is het duidelijk waarom de Duitse supermarktketens het grensgebied volbouwen met supermarkten. 
19 procent van de ondervraagden zegt wel eens boodschappen te doen in Duitsland. Voor België, dat een veel kortere grens deelt met Nederland, ligt dat percentage op 7 procent. Het overgrote deel van de respondenten, 75 procent, komt overigens nooit in een buitenlandse supermarkt.

Winkelen over de grens groeit
Omdat het de eerste keer is dat het onderwerp aan de orde komt in het jaarlijkse Consumentenonderzoek van Deloitte, is het niet mogelijk om te vergelijken met de situatie een jaar eerder. Volgens onder meer 
belangenorganisaties van de drankindustrie en tabaksverkopers is door de verhoging van de accijnzen het grensoverschrijdend shoppen echter flink gegroeid. Dit komt zowel doordat meer klanten dat doen als doordat mensen die al in het buitenland boodschappen deden, dit vaker doen.

Belangenclubs hebben een punt
Het onderzoek van Deloitte biedt op zijn minst een aanwijzing dat de belangenclubs een punt hebben. Van de respondenten die in het buitenland boodschappen doen, zegt 
13 procent meer geld uit te geven over de grens dan een jaar eerder, terwijl 9 procent zegt een jaar geleden nog niet bij supermarkten buiten Nederland te hebben gekocht. Gemiddeld geven Nederlanders bij het winkelen over de grens per maand €60,42 uit. Van de respondenten geeft overigens 4 procent aan juist minder in het buitenland te komen voor boodschappen.

Tanken en boodschappen doen
Verkopers van benzine, drank en tabak lijken inderdaad te lijden te hebben onder grote groepen 
potentiële klanten die naar het buitenland gaan voor deze producten. Zo is 32 procent van de klanten die wel eens boodschappen doet over de grens het eens met de stelling ‘Ik combineer het bezoek aan een buitenlandse supermarkt met andere aankopen’, waarbij gedoeld wordt op de artikelen waarvan de accijns in het buitenland lager ligt dan in Nederland.

De grote boodschappen over de grens
Als het gaat om de stelling ‘Ik doe de ‘grote boodschappen’ in een buitenlandse supermarkt, dan zegt 17 procent het hier (helemaal) mee eens te zijn, terwijl 48 procent stelt het hier (helemaal) mee oneens te zijn. Van de ondervraagden zegt 
55 procent te winkelen bij buitenlandse supermarkten vanwege specifieke producten.

Meer verdelen
De Nederlandse supermarkten blijven nog wel dominant bij de 
Nederlandse klant. Zo geven klanten dus per maand gemiddeld €60,42 uit bij buitenlandse supermarkten, terwijl het gemiddelde bedrag bij de primaire supermarkt al €62,39 per week is. In 2012 lag dit bedrag overigens nog op €64,94. Tegelijkertijd zijn de uitgaven bij de 
secundaire en de tertiaire supermarkt juist toegenomen, wat aangeeft dat 
Nederlandse consumenten hun boodschappengeld meer verdelen over verschillende supermarkten.

Buitenland doet het beter dan Spar
Opvallend is dat 0,5 procent van de respondenten opgeeft dat hun primaire supermarkt een buitenlandse is. Daarmee doen buitenlandse winkels het beter dan bijvoorbeeld Spar en bijna net zo goed als Poiesz. Van de ondervraagden noemt 0,9 procent een buitenlandse supermarkt de secundaire winkel voor dagelijkse boodschappen, terwijl 1,6 procent hem de tertiaire 
supermarkt noemt en er dus maar af en toe komt. Aldi en Lidl zijn de 
populairste ketens over de grens.

Bekijk de infographic >>>

Reageer op dit artikel