artikel

Marktontwikkeling: De volumedruk houdt aan

Branche & Bedrijf

DOETINCHEM – De omzet van supermarkten zit vast. Tot en met eind april is de groei niet noemenswaardig en dat is voor het eerst sinds een groot aantal jaren. Naar verwachting duurt het nog tot na de zomer voordat voorlopig herstel optreedt.

Marktontwikkeling: De volumedruk houdt aan

De gehoopte ommekeer met Pasen is uitgebleven. Waar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) aan de vooravond van Pasen nog optimistisch repte over een recordomzet van €780 miljoen met Pasen, vielen de verkopen tegen. De paasomzet kwam volgens onderzoeksbureau GfK uit op €752 miljoen; €12 miljoen onder de prognose die het bureau zelf had afgegeven en €27 miljoen onder het niveau van 2013. Onderzoeksbureau IRI komt weliswaaar iets hoger uit voor de paasomzet, maar noemenswaaardig is het ook daar niet echt.

Extra teleurstellend
De tegenvallende paasomzet is extra teleurstellend in de wetenschap dat dit jaar in vergelijking met 2013 veel meer supermarkten open waren en de meeste ook nog eens een groter aantal uren. De wetmatigheid dat een groter aantal openingsuren vanzelf tot meer omzet leidt, is dit keer blijkbaar niet opgegaan.

Volumedaling
De paasomzet past wel in het beeld van dit jaar. Na een voortvarende start in week 1, is de omzet tot en met half maart voortdurend gekelderd. Dankzij die eerste week van dit jaar resteert eind april voor supermarkten nog een hele kleine plus. Volgens GfK is die 0,1 procent, volgens IRI 0,2 procent. Dat percentage is echter ruimschoots onvoldoende om de inflatiestijging – volgens het CBS in januari 1,4 procent en in februari 1,1 procent – te compenseren. De conclusie is dan ook dat er sinds augustus vorig jaar nog steeds sprake is van een volumedaling.

Nulgroei
De ontwikkelingen hebben er al toe geleid dat de Rabobank zijn 
omzetprognose voor supermarkten dit jaar naar beneden heeft bijgesteld. Waar de Rabo begin dit jaar nog uitging van een volumegroei van 0,2 procent, houdt de bank het nu op een nulgroei. Ook ING is niet optimistisch. Deze bank meent wel dat de dalende trend in de consumentenbestedingen ten einde lijkt te lopen, maar voegt er direct aan toe dat voor supermarkten de omzet dit jaar minder snel toeneemt dan in 2013.

Paasomzet
De grote vraag is natuurlijk welke ketens het meeste last hebben van de dalende bestedingen. Van tenminste één keten kan dat met 
zekerheid worden gezegd. Dat is Sligro-dochter Emté. Die keten zag de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar teruglopen van €216 miljoen naar €206 miljoen. Bij die cijfers hoort wel een toelichting. De eerste is dat de kwartaalcijfers van Sligro/Emté betrekking hebben op de eerste 13 weken van dit jaar. De paasomzet zit daar dus niet in. Maar ook zonder het paaseffect waren de cijfers van Emté teleurstellend. De identieke consumentenomzet nam in de eerste drie maanden af met 
2,7 procent en dat was zo’n 1,5 procentpunt onder de marktgroei, meldde Sligro in een persbericht.

Verstopt in een bak
De Veghelse groothandel is de enige die de omzetcijfers bekend heeft gemaakt. Die andere beursgenoteerde onderneming Ahold publiceert op 28 mei de kwartaalcijfers. De vraag is echter of daarmee ook de gang van zaken bij Albert Heijn goed in beeld zal komen. De omzet van Albert Heijn zit ‘verstopt’ in een bak waarin ook Bol.com. AH België, 
Albert.nl, Etos en Gall & Gall zitten. Dat maakt het uitermate moeilijk om de winkelomzet van de marktleider te isoleren. Afgaande op de omzetontwikkelingen bij de zelfstandige AH-ondernemers kan het evenwel niet anders dan dat Albert Heijn een slecht eerste kwartaal achter de rug heeft. Diverse franchisers reppen zonder uitzondering over indexen onder de 100. En bij verschillende ondernemers ligt de index zelfs 
onder de 95. Ook de aankondiging van directeur Sander van der Laan op de supermarktmanagersdag dat AH start met volumeacties in de winkels, duidt erop dat het bedrijf omzetproblemen heeft.

Niet helder
Waar verliezers zijn, zijn ook winnaars. Die zijn nog moeilijker te achterhalen dan de verliezers. Het lijkt erop dat Lidl het nog altijd uitstekend doet. Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK laat zich daar niet helder over uit. ‘Ze doen het niet slecht’, is alles wat hij daarover kwijt wil. Ook Jumbo-ondernemers zijn tot nu toe te spreken over de omzetontwikkelingen.

Aantrekken na de zomer
Holla is ondanks de teleurstellende gang van zaken niet somber. Hij ziet de supermarktomzet na de zomer wel weer aantrekken. ‘Het is natuurlijk afhankelijk van het consumentenvertrouwen, maar ik zie positieve signalen. De huizenmarkt trekt weer aan en ook de autoverkopen trekken weer aan. Ik denk dat we die trend na de zomer ook in 
supermarkten gaan zien.’

Reageer op dit artikel