artikel

Caissières maken of kraken zelfscan

Branche & Bedrijf

Caissières maken of kraken zelfscan

DOETINCHEM – Supermarkten zijn bij de implementatie van zelfscanning en zelf-checkout vaak te gefocust op de technische mogelijkheden en obstakels. Dat terwijl het enthousiasme van het kassapersoneel vaak een minstens zo grote succesfactor is. ‘Laatst hoorde ik een caissière een klant adviseren om bij een reguliere kassa af te rekenen. ‘Dat is toch veel eenvoudiger’, zei ze. Mijn haren gingen recht overeind staan.

Na jaren van terughoudendheid gaan de grotere supermarktketens nu stuk voor stuk overstag. Zelfscanning groeit langzaam maar zeker uit tot een volwaardig onderdeel van het afrekenproces. Dit jaar gingen Dirk van den Broek, Dekamarkt en ook Jumbo om. De techniek die in de Nederlandse supermarkt het meest in trek is, is zelfscanning middels de bekende scanpistolen of scanterminals. Jumbo is de laatste keten die deze techniek toepaste. De zelfscan-checkout lijkt op de weg terug. Vomar haalde dit jaar alle zelfscankassa’s uit de winkel. Het aantal C1000’s en Vomars dat de kassa’s heeft staan, groeit nauwelijks. In totaal zijn er een kleine vijftig winkels die deze techniek toepassen.

Personeel succesfactor

Mark Schoonheim van Scanpoint is leverancier van de zelfscan-checkouts, de techniek waarbij de consument aan het einde van het winkelproces alle boodschappen door een sluis haalt en vervolgens afrekent. Hij ziet het enthousiasme van het winkelpersoneel als grootste succesfactor voor het slagen van zelfscan. ‘We zien enorme verschillen in de mate van begeleiding en enthousiasme bij de kassamedewerkers. In winkels waar de caissière zich proactief opstelt en de consument als een soort van gastvrouw benadert, zie je dat het percentage van de omzet dat middels zelfscan wordt afgerekend rond de 40 procent bedraagt. In winkels waar de medewerkers zich nauwelijks inspannen om de consument te begeleiden in het afrekenproces, ligt dat percentage vaak niet hoger dan 20 procent.’

Veranderende rol

Marcel Segers van Datalogic Scanning, leverancier van onder meer Albert Heijn, C1000, Delhaize en Carrefour, deelt de visie van Schoonheim. ‘De rol van de medewerker verandert. Ze worden winkelhostess. Ze hebben een belangrijke taak, onder meer bij de controles. Die controles zijn voor geen enkele klant leuk, vandaar dat het juist van belang is dat de caissière op een vriendelijke wijze de consument begeleidt. Onlangs was ik in de testwinkel van Jumbo in Schijndel. Daar wordt die nieuwe rol goed ingevuld. Het zelfscanpercentage lag daar al binnen enkele weken op 60 procent van de omzet. Dat is gigantisch. Er zijn dan ook al twee nieuwe zelfscankassa’s bijgeplaatst.’

Gemeengoed

Volgens Segers zal zelfscanning binnen afzienbare tijd gemeengoed worden. Hij zegt dat diverse formules aan de voorbereiding van de implementatie werken. Vorig jaar werden in Nederland 6000 units gebruikt. Dit jaar zijn dat er zo’n 20.000. ‘Voor komend jaar verwacht ik opnieuw een stijging van enkele tienduizenden units. Wij geloven vooral in de toepassing van de zelfscanterminals, omdat je die ook kunt inzetten voor personal marketing. Als je de pistolen ziet die nu worden gebruikt, dan zijn die redelijk beperkt. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider.’

Zelfde systeem

Het valt Schoonheim op dat de meeste supermarktorganisaties die zelfscanning hebben ingevoerd, werken met een nauwelijks aan Albert Heijn afwijkend zelfscansysteem. ‘Er wordt enorm naar Albert Heijn gekeken. Vanuit strategisch oogpunt zou ik ze dat afraden. Je moet differentiëren om je te onderscheiden. Doe nou niet exact hetzelfde als de grote concurrent ook doet.’

 

 

Reageer op dit artikel