artikel

Bedrijfskleding: kleurrijk en comfortabel

Branche & Bedrijf

Bedrijfskleding: kleurrijk en comfortabel

ENSCHEDE – De medewerkers van alle Attent-buurtsupers worden de komende weken in het nieuw gestoken. Attent volgt de laatste mode in bedrijfskleding. Werkkleding wordt steeds kleurrijker en meer casual. Ergonomisch voorgevormde knie- en armstukken komen eraan.

‘Eindelijk hebben we nieuwe bedrijfskleding’, verzucht Attent-voorman Roger Blommaert in Vogelwaarde in Zeeuws-Vlaanderen. ‘Onze bedrijfskleding gaf nog de oude verbondenheid met Sligro weer. Die kleding was geënt op die van Emté en Golff. Maar sinds Attent bij Spar hoort, willen we dat ook zichtbaar maken in onze werkkleding.’ Attent-ondernemers kunnen hun werknemers voortaan in elf verschillende stijlen werkkleding hijsen. Broeken, shirts, bodywarmers, zelfs petten, allemaal volgens dezelfde stijl. ‘De kleding is gebaseerd op die van Spar. Op alle kledingstukken is de Attent-formulenaam geborduurd’, zegt Blommaert.

Eenheid
De reden om iedereen die in de supermarkt werkt in bedrijfskleding te steken, is volgens Linda de Zoeten van Wenaas in Enschede tweeledig. ‘Werkkleding moet in de eerste plaats eenheid van de supermarktketen uitstralen. Voor de klant is het zo duidelijk dat die mensen in de bedrijfskleding in de supermarkt werken. De tweede reden bedrijfskleding voor te schrijven, is om de eigen kleding van de medewerker te beschermen tegen vuil. Dat is wel heel duidelijk als je de medewerkers van de vlees- en agf-afdeling ziet. Dat de kleding van caissières tijdens het afrekenen aan de kassa vuil wordt, is te verwaarlozen. Toch dragen ook zij bedrijfskleding. Dat heeft weer met de eenheid van de supermarktketen te maken.’

Draagcomfort
Aan draagcomfort wordt steeds meer aandacht besteed. In andere bedrijfstakken is het al gemeengoed dat bijvoorbeeld de arm- en kniestukken ergonomisch zijn voorgevormd. ‘Als je die nieuw aantrekt, lijkt het alsof je ze al heel lang draagt. Je hoeft bijvoorbeeld je broekspijpen niet aan je dijen op te trekken als je bukt. Die bukbeweging zit als het ware al in de kleding. Die trend zal ook doordringen bij de supermarkten.’ Is een overall bij Wenaas zo uit de kast te trekken, voor supermarkten bestaat geen standaardcollectie. ‘Supermarkten laten over het algemeen een kledinglijn ontwerpen. Alle ketens willen de formulenaam op de een of andere manier in de kleding terugzien.’

 

 

Reageer op dit artikel