artikel

Preventie diefstal hoog op agenda

Branche & Bedrijf

NIEUWEGEIN – De economische crisis heeft voor een toename van het aantal diefstallen gezorgd. ‘De hoeveelheid vlees en vis die wordt gestolen, is verdubbeld. Zelfs kaas is een diefstalgevoelig product geworden.

Preventie diefstal hoog op agenda

De kosten van diefstal gaan in snel tempo omhoog. In totaal werd er in Nederland in de laatste twaalf maanden voor 580 miljoen euro door klanten gestolen. Diefstal door klanten is daarmee goed voor bijna de helft van de totale derving (1,2 miljard euro) in de detailhandel in Nederland. Die 1,2 miljard euro komt neer op 1,26 procent van de totale omzet.

Geen uitzondering

Nederland is bepaald geen uitzondering, zo blijkt uit de ‘Global Retail Theft Barometer 2009’, die in opdracht van Checkpoint Systems jaarlijks wordt uitgevoerd. Wereldwijd nam het dervingspercentage toe van 1,35 tot 1,43 procent. En opvallend is dat die trend op alle continenten zichtbaar is. Bij Nederlandse supermarkten bedraagt het dervingspercentage 1,2 procent van de omzet, zegt directeur Ronald Baars van Checkpoint Systems. Dat is weliswaar iets onder het gemiddelde niveau, maar het betekent desalniettemin dat er voor 360 miljoen euro niet aan de kassa wordt afgerekend. Baars ziet een verschuiving in de aard van de producten die worden gestolen. Dieven worden minder selectief. ‘De hoeveelheid gestolen vlees en vis is verdubbeld. Zelfs kaas is een diefstalgevoelig product geworden,’ aldus Baars.

Invloed recessie

De directeur van Checkpoint Systems Benelux verklaart die verschuiving deels door de recessie. ‘Een toenemend aantal consumenten uit de middenklasse probeert toch dezelfde levensstijl aan te houden ondanks een lager inkomen. De neiging tot diefstal wordt daardoor vergroot.’ Daar komt bij dat retailers de afgelopen jaren minder hebben geïnvesteerd in beveiligingsmaatregelen. Dat is bij de marges die onder druk staan en de toch al hoge kosten voor diefstalpreventie, ook wel begrijpelijk. Maar nu het aantal diefstallen toeneemt, treedt nu een kentering op, zegt Baars. ‘Sinds het tweede kwartaal zien wij de investeringen in diefstalpreventie bij supermarkten weer toenemen. Nee, dat gebeurt niet bij een paar ketens. Elke formule heeft het onderwerp weer op de agenda staan.’

 

 

Reageer op dit artikel