artikel

Recycle-concept maakt doorstart

Branche & Bedrijf

HENGELO/ZEEWOLDE – Aandacht voor milieu en hergebruik van verpakkingsafval stijgt verder op de prioriteitenagenda. Het Retourette-concept krijgt om die reden de komende jaren een flinke impuls.

Recycle-concept maakt doorstart

In het Brabantse Aalst wordt 15 mei de nieuwe Albert Heijn opgeleverd. Die datum is ook het startschot voor de revitalisering van de Retouretteformule. In de jaren tachtig bedachten AH-ondernemer William de Block en winkelinrichter Jos de Vries het recycleconcept, maar na verkoop aan Essent raakte verdere uitbouw in de verdrukking. Nu ziet het beeld er heel anders uit. Directeur Erwin van der Jagt van Instore Retail Solutions is samen met Luc Kok eigenaar van de Retouretteformule. Hij wil er de komende jaren
stevig tegenaan om het huidige aantal van 32 vestigingen uit te breiden. Binnen nu en drie jaar moeten dat er tweehonderd zijn, het buitenland inbegrepen. Naast de vestigingen in Nederland, zijn er nog twintig in Duitsland, tien in Zwitserland en tien in Oostenrijk.

 

Sympathie
‘Inzamelen van afval is natuurlijk helemaal van deze tijd’, reageert Van der Jagt. ‘Elke gemeente wil dolgraag een verzamelpunt met een hoge bezoekfrequentie. Ook supermarkten kunnen daarvan profiteren. Behalve dat er meer publiek naar de locatie komt, kunnen ondernemers laten zien dat
ze begaan zijn met het milieu. En dat voordeel heeft zeker invloed op de sympathie voor een winkel. Bovendien zijn er vanuit het Retouretteconcept sponsormogelijkheden voor lokale goede doelen en verenigingen. Als ondernemer onderstreep je daarmee dat je opereert in het hart van de samenleving.’
Het nieuwe Retourette-concept in Aalst heeft een stevige metamorfose ondergaan ten opzichte van het
jaren-tachtig-model. Zo is het karakter van de draak ingeruild voor die van Ronnie de Regenboogrups. Belangrijker nog is het interactieve karakter van de nieuwe Retourette. Onder meer via narrowcastingschermen is te zien wat de invloed is van afval op het milieu. De investering vergt een bedrag tussen de 50 en 120 duizend euro. Dat is veel geld,maar volgens Van der Jagt is dat zeker de moeite waard om meer mensen naar de winkel te trekken en een grotere sympathie te kweken.

 

Grondstof
Bovendien: afval is geen afval, maar steeds meer een grondstof voor hergebruik. Dat zegt woordvoerder
André de Jong van ABT Afvalbewerkingstechniek in Hengelo. ‘Met de stijging van de economie en de stijging van de welvaart, is de opbrengst van afval enorm toegenomen. In de hoogtijdagen werd voor een kilo oud papier een dubbeltje betaald. Folie bracht zelfs 40 tot wel 50 cent op’, aldus De Jong, die daarmee ook aangeeft dat supermarkten op z’n minst hun gebruikte papier en folies kostenneutraal
konden doorvoeren. Soms verdienden ze er zelfs tientallen of honderden euro’s mee. Economische dip
De vlag hangt er nu compleet anders bij. Oud papier en plastics leveren geen stuiver meer op. ‘We zitten even in een economische dip, maar als we eenmaal door dit dal zijn, zal de vraag naar kunststof weer helemaal herstellen.’

 

Balenpers

Hoewel de belangstelling toeneemt, behoren balenpersen niet tot de standaard uitrusting van een supermarkt. ‘Ik krijg vaak de vraag voorgelegd wat de terugverdientijd is van een middelgrote pers. Ondernemers hebben de neiging om primair te kijken naar de aanschafprijs en de nota van de partij die het oude papier of de plastics ophaalt. Vaak verzuimen zij te kijken hoeveel tijd medewerkers kwijt zijn met het opensnijden en platvouwen van dozen. Als je dat in kaart brengt, zullen velen schrikken van het aantal uren’, stelt De Jong. Bovendien kan een balenpers stevig schelen in de ruimte. Zo’n pers neemt zelf een ruimte in beslag van net iets meer dan anderhalve vierkante meter, maar kan het volume van karton met 75 procent en dat van folie met 95 procent terugbrengen. Dat is ook een belangrijke winst.

 

 

Reageer op dit artikel